Embracers omsättning högre än väntat

Gamingbolaget Embracer redovisar en omsättning som var högre än väntat under andra kvartalet. Det operativa rörelseresultatet var ungefär som väntat.
Lars Wingefors, Embracer.
Lars Wingefors, VD för Embracer. Foto: Tobias Ohls
Omsättningen steg 38,3% till 3 296,4 miljoner kronor (2 383,2). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 3 145.

Ebitda-resultat blev 1 640,0 miljoner kronor (969,0), med en ebitda-marginal på 49,8%  (40,7). Omvärdering av ägandet i intresseföretaget Ghost Ship Games uppgick till 416,8
miljoner kronor under kvartalet (inkluderas i rapporterade ebitda men exkluderas i operativt rörelseresultat).

Bolagets operativa rörelseresultat blev 973,4 miljoner (952,5), väntat 977 miljoner. Det motsvarar en operativ rörelsemarginal på 30% (27).

”Både försäljning och operativt EBIT växte i linje med ledningens förväntningar”, säger VD Lars Wingefors i rapporten.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 1 024,0 miljoner kronor (804,7).

Totalt antal pågående spelutvecklingsprojekt ökade 46% till 197 (135).

Lars Wingefors uppger att bolagets pipeline nu inkluderar 25 AAA-lanseringar fram till mars 2026 men eftersom bolaget alltid sätter kvalitet först, har två av dessa flyttats framåt från räkenskapsåret 21/22 till räkenskapsåret 22/23. Detta inkluderar Saints Row och en annan ej utannonserad men tidigare förväntad AAA-titel under fjärde kvartalet.

”När vi ser framåt i innevarande räkenskapsår räknar vi nu med att slutföra spel under tredje kvartalet i storleksordningen 350-400 miljoner kronor följt av 400-600 miljoner kronor under fjärde kvartalet”, säger Wingefors. Bolaget kommer sluta att lämna prognoser för denna KPI från detta kvartal och istället lämna prognoser på operativt ebit framöver.

Ledningen bedömer att lönsamheten kommer att stiga de kommande åren, främst drivet av en större pipeline av nya produkter (inklusive titlar som förskjutits till efter räkenskapsår 2021/2022), en fortsatt stark katalogförsäljning och Live Ops-verksamhet i premiumsegmentet för PC/konsol/VR samt en god tillväxt inom free-to-play mobilsegmentet.

Bolaget lämnar följande prognos för operativt ebit: 2021/2022 4 300-4 700 miljoner kronor, 2022/2023 7 000-8 500 miljoner kronor, 2023/2024 7 500-10 000 miljoner kronor.

Av rapporten framgår också att IFRS-rapportering planeras nu inledas från första kvartalet 2022/2023 och efterföljande listbyte till Nasdaq Stockholms reglerade marknad sker senast juni 2023.

Vidare uppger Embracer att man kommer genomföra en översyn av de långsiktiga mål för skuldsättningen. Slutsatserna från denna väntas komma senast i kvartalsrapporten i februari nästa år.

Lars Wingefors flaggar också för fortsatt högt förvärvstempo.

”De senaste 12 månaderna har vi gjort 37 förvärv och vi förväntar oss ungefär samma antal transaktioner de kommande 12 månaderna. Vi har idag ett stort antal pågående aktiva processer och samtal, inklusive ett betydande antal tecknade exklusiva förhandlingsmandat.”

Embracer, Mkr Q2-2021/2022 Konsensus Förändring mot konsensus Q2-2020/2021 Förändring
Nettoomsättning 3 296,4 3 145 4,8% 2 383,2 38,3%
EBITDA 1 640,0 969,0 69,2%
EBITDA-marginal 49,8% 40,7%
Kassaflöde från löpande verksamhet 1 024,0 804,7 27,3%

Konsensusdata från Factset

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets