”Fler företag skulle kunna driva processer”

Ni ska ha er årliga konferens den 17 oktober, där ni samlar företrädare för legal tech-branschen på Grand Hôtel. Vad ser du mest fram emot på årets konferens VQ Forum?

– Det ska bli spännande att lyssna på alla dessa kompetenta talare och se hur diskussionerna kring framtidens juristtjänster kommer att utvecklas. Sedan känna att det är extra roligt att det nu är tioårsjubileum och extra många företag representerade. Det är över hundra olika företag företrädda på årets event.

Sedan ni grundade VQ för tio år sedan har det hänt mycket inom legal tech och automaitisering. Vilka ligger längst fram, advokatbyråerna eller bolagen – och varför är det så?

– De arbetar båda mycket med att se hur man kan arbeta effektivare med hjälp av tekniken. Just nu är det väl advokatbyråerna som fokuserat mer på olika it-verktyg och försökt hitta arbetssätt för att arbeta mer effektivt. Samtidigt kommer dock bolagsjuristerna starkt genom att anställa många jurister och organisera sig på ett sätt som medför att de tar hand om juridiken själva i större utsträckning och därmed ökar deras intresse i att göra det på ett nytt och mycket mer kostnadseffektivt sätt.

Finns det pengar till nystartade bolag inom legal tech, och vilka är investerarna i så fall?

– Det verkar ju finnas en hel del investerare generellt inom startup-världen, vilket då även gynnar bolagen inom legal tech.

Om man blickar utanför Sverige och Europa – vilket land eller område eller företag är mest spännande just nu och varför?

– England är väl det land som är mest spännande just nu när det gäller utvecklingen av juristtjänster. Utöver utvecklingen av rena legal tech-lösningar ser vi där också en utveckling av alternativa juristtjänster, det vi på VQ Forum nu talar om som Law 2.0. Det skapas dels separata företag med alternativa erbjudanden såsom Radiant Law och Riverview Law, dels har vi klassiska advokatbyråer som den stora globala advokatbyrån Allen & Overy, som strategiskt vidareutvecklat sitt erbjudande på ett mycket intressant sätt.

Även på myndighetssidan och inom Stockholms Handelskammares skiljedomsinstitut har man arbetat fram digitala processer? Hur står sig myndigheterna i Sverige i den digitala servicen vad gäller juridiska tjänster?

– Myndigheter har väldigt mycket att tjäna på att arbeta ännu mer med att utveckla sina digitala processer eftersom det då kan innebära både tids- och kostnadsbesparingar samt möjliggöra det vi kallar ”access to justice”. Det borde alltså vara mycket mer högprioriterat hos dem. Nu ser vi att man i bland annat England har börjat se hur man kan digitalisera processer i domstolar i ärenden som omfattar mindre värden. Poängen är att det då blir mycket billigare och enklare att driva en sådan process och därmed uppnår man ”access to justice”, där fler får tillgång till rättsapparaten. Det blir helt enkelt möjligt även för exempelvis småföretag att driva processer gällande tvister om deras arbeten och säkerställa deras rättigheter.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.