Flytta inte med Frontline

Det verkar inte vara någon idé för småaktieägarna att flyttamed till Oslo och Bermuda. Usel information och ett dyrtutlandsägande avskräcker.

Prospektet kring Frontlines utlandsflytt är magert för att intesäga direkt uselt. Aktieägare får inte mycket till vägledningnär det gäller frågan om de skall ta pengarna eller följa med påresan till Oslo och Bermuda. Kanske är det just det som äravsikten – att försöka bli av med så många småägare som möjligt.Aktieägarna erbjuds att byta en aktie i svenska Frontline ABrakt av mot en i Frontline Ltd, ett bolag som registreras påBermuda, vars fartyg drivs från Skottland och Singapore och varsaktier noteras i Oslo (och i höst i New York) och somägarmässigt kontrolleras av holländska Hemen Holding B.V. Hemenägs av Greenwich Holdings Ltd som sannolikt kontrolleras av dennorske skeppsredaren John Fredriksen via ett grekiskt bolag. Viskriver sannolikt eftersom Frontline och Carnegie i sittprospekt inte skriver annat om sin nya huvudägare Hemen, med 62,5 procent av rösterna, än att det ägs av Greenwich som ocksåäger andelar i gasfartyg och offshore-enheter.

Styrelsens ordförande, John Fredriksen, presenteras blygsamt sområdgivare åt Hemen medan han av allt att döma i själva verket är,via andra bolag, ensam ägare till Hemen. Om hans eventuellaövriga sjöfartsengagemang och planer sägs ingenting. Verkar detkluddigt? Ja, sjöfart är en mycket internationell bransch somgläder många affärsjurister och skatteexperter. Skälet tillhemlighetsmakeriet är ofta i redarkretsar skattereglerna. Omallt ägande redovisades öppet skulle kanske skattemyndigheternatvingas reagera.

Hemlighetsmakeriet kring Fredriksens tidigaresjöfartsenagagemang kan tyckas märkligt eftersom det är justhans förmåga att, för det mesta, satsa rätt som kan bliavgörande för hur nya Frontline Ltd värderas på börsen i Oslo.De svenska aktieägarna har heller inte fått chansen att höra sinnye styrelseordförande. Han har olägligt nog blivit sjuk ochdärmed frånvarande från båda de bolagsstämmor, senast den iförra veckan, där han låtit välja sig till ordförande. JohnFredriksen har oftast verkat i det dolda och presenterat sig somskeppsmäklare och sällan velat visa vilka fartyg han egentligenkontrollerar.

Hans attityd vände efter oljekatastofen när hans fartyg SeaEmpress gick på grund utanför Wales häromåret. I stället för att,som vanligt ducka undan kritiken, framträdde han då öppet ochengagerade sig i både räddnings- och röjningsarbetet. Den nyaoffentligheten har bidragit till att tvätta bort den tidigaretydliga skurkstämpeln. Fredriksen har inte precis hört tillredarsocieteten utan tvärtom utmärkt sig för både våghalsiga ochomdiskuterade affärer.

Hans köp av Frontline innebär att han för första gången går utpå börsen med allt vad det innebär i fråga om offentlighet menockså tillgång till kapital för nya affärer.

Förutom redan gjorda nybeställningar ryktas det redan om en nyaffär där Fredriksen skulle köpa upp Bermuda-rederiet London &Overseas Freighters som noteras på Nasdaq. Det kan vara ett sättatt nå den notering i New York som ingår i planerna. Målet förnya Frontline är att bli ett av världens största noteradestortankrederier. Fredriksen vill dra nytta av den uppgång påtankmarknaden han räknar med och som ska räcka en bit in pånästa sekel.

John Fredriksen har både räknat rätt och fel förr. Han tjänadebra med pengar genom att köra tankfartyg långt in i PersiskaViken under Gulf-kriget men satsade 1,5 miljarder på ca tjugo nyfartyg som kom ut just när marknaden 1991 vände nedåt igen. Nutillhör alltså Fredriksen återigen dem som nu räknar med ljusare,till och med goda, tider för stora tankfartyg. Det kommer attmärkas rätt snart eftersom en nyemission redan är aviserad underåret för att finansiera de sju nya tankfartyg för 400 miljonerUSD som ett Hemen närstående bolag (oklart vilket) redan låtitbeställa och som lagts i Frontline.

Det är ingen tvekan om att en tur till Oslo med John Fredriksensom kapten för aktieägarna kan bli en kul men riskfylld seglats.För småaktieägare blir det dyrt och besvärligt att följa medtill Oslo. Och det kan ju vara kul men dyrt med en bolagsstämmapå Bermuda. Bolaget erbjuder sig att via Carnegie köpa in posterpå upp till 1.000 aktier till gällande marknadspris. De som ägerkonvertibler får lösa in dessa till 103 procent av värdet. Förde flesta aktieägare borde det ändå vara det bästa alternativetatt sälja även om det kan leda till en reavinst som måstebeskattas.

De som vill hänga med i den eventuella uppgången påtankmarknaden kan i stället satsa på något av de kvarvarandetankrederierna Argonaut, ICB, Nordström & Thulin och Concordia.För de mer spekulativt lagda kan det annars vara spännande attse vad Fredriksen hittar på. Säkert blir det något, om inteannat med de 866 miljonerna i förlustavdrag som finns kvar iFrontline AB efter de senaste årens förluster på totalt 1,1miljard kronor.

Som ett ödets ironi kan man se att det åter kan bli norskaintressen som tar hem vinsterna i rederiet och att GunnarRosengren återkommer till styrelsen. Frontlines historia börjadenämligen med statens pinsamt usla varvs- och fartygsaffärer på70-talet som mest gynnade norska redare. Varvens förlustbyggensamlades bakom namn som Rederi AB Zenit och Uddevalla Shippingsom VD Gunnar Rosengren sedermera fick privatisera. Han åktedock ut efter en maktstrid med bl.a staten. Nu är han tillbaka istyrelsen för Frontline.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.