Northvolt
Fordonsanalytikern: ”EU behöver Northvolt – vill inte vara beroende av Kina”
Northvolt meddelade på måndagen att 1 600 anställda måste lämna bolaget. En krisåtgärd som syftar till att dämpa den akuta likviditetskrisen.
Fortsatt förtroende
Kärnan kring Northvolt har heller inte gett upp.
En av de stora ägarna, Harald Mix, säger till Affärsvärlden att han har fortsatt förtroende för Northvolts ledning.
“Allt fokus bör nu ligga på att säkerställa leveranser till bolagets kunder, att fortsätta öka produktionstakten i de första 16 GWh i Skellefteå samt att säkerställa bolagets finansiering.”
Vikande försäljning
Northvolt problem är många. Bolaget har haft stora problem med att komma upp i produktion och hålla leveransavtalen. Samtidigt har bolagets kassa minskat i rask takt och idag är likviditetskrisen akut.
Handelsbanken fordonsanalytiker Hampus Engellau tar fasta på att den vikande elbilsförsäljningen gör att batteritillverkaren måste minska en för stor kostym.
Färska siffror från branschorganisationen Mobility Sweden visar till exempel att försäljningen av elbilar i Sverige hittills sjunkit med 21% i år och ute i Europa har andelen elbilar sjunkit från 14% till 12,5%.
Dragit ned på volymerna
När marknaden krymper på det här sättet är det naturligt att elbilstillverkarna ser över sina planer, konstaterar Hampus Engellau.
”Elbilsföretagen vill fortfarande ha en volym batterier från Northvolt på lång sikt, men med tanke på hur elbilsförsäljningen utvecklar sig har de antagligen kommunicerat att de måste dra ned på de här volymerna.”
Han menar att det är naturligt att en utvecklingskurva inte är helt linjär. Att tro något annat är naivt, menar analytikern.
”Utvecklingen rör sig med den generella konjunkturen och just nu är vi är inne i en avmattning av en konjunktur som tidigare drivits av en aggressiv penning politik som nu håller på att normaliseras.”
”EU behöver Northvolt”
Hampus Engellau påminner om att drivkraften för bilbranschen är EU:s mål om att koldioxidutsläppen ska vara 63% lägre 2030 jämfört med 1990. Och för fordon har utsläppskraven skärpts de senaste åren.
Från och med 2035 gäller nollutsläpp av koldioxid från nya bilar och skåpbilar och fram till 2030 ska utsläppen från personbilar minskas med 55%, och för skåpbilar med 50%.
”EU behöver Northvolt. Även om det finns en överkapacitet på batteri i världen i dagsläget så vill man inte vara beroende av Kina för elbilsbatterier”, säger Hampus Engellau.
Risk för böter
För att klara EU:s utsläppskrav inom utsläppssystemet EU ETS skulle andelen elbilar behöva ligga på 20%, och inte på dagens 12,5%. Uppnår inte branschen de målen finns det risk för böter, konstaterar Hampus Engellau
Han tror dock att EU inte kommer att bidra till att sänka den europeiska bilindustrin.
”Det är en betydande och viktig industri som sysselsätter 14–15 miljoner människor i Europa och den kommer EU vilja skydda.”
Hur då?
”En lösning kan vara att EU-kommissionen skapar en övergångsperiod där företagen slipper att böta om de inte klarar målen 2025, men att de kan ta igen sina utsläppskvoter senare”, konstaterar Hampus Engellau.
Läs också: Harald Mix efter jättevarslet: ”Har fullt förtroende för Northvolts ledning”
Läs också: Benson om Northvolts kris: ”Vi har förmodligen bara sett början”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.