Spotify
Förlust för Spotify – men fler användare än väntat
“Vi har sett tidiga indikationer om att våra investeringar i podcasts har en positiv inverkan på konverteringen från gratis till betalande användare”, skriver Spotify i rapporten.
Omsättningen steg 24,1 procent till 1 855 miljoner euro (1 495). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 1 894.
Antalet premiumanvändare ökade med 29 procent till 124 miljoner, vilket var högre än bolagets egna guidning och analytikernas estimat på 122 miljoner
Aktiva månadsanvändare, MAU, ökade med 31 procent till 271 miljoner, vilket även det var högre än bolagets guidade intervall.
Rörelseresultatet blev -77 miljoner euro (94), väntat rörelseresultat var -32,9.
Resultat per aktie hamnade på -1,14 euro (0,36), vilket är sämre än analytikerkonsensus som låg på -0,15.
För det första kvartalet räknar Spotify med att öka antalet premiumanvändare till 126-131 miljoner, mot väntade 128 miljoner. Antalet månatligt aktiva användare spås öka till 279-289 miljoner.
Spotify upprepar sitt budskap om att beslut om att öka investeringarna i podcasts och teknik ska ses som en indikation på bolagets förtroende för att strategin ger resultat. Bolaget flaggar för att 2020 kommer att bli ett investeringsår med ökade kostnader som en följd.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.