H&M:s vd: ”Värsta tiden för problem i leveranskedjan är över”

Problemen med leveranskedjan kommer kvarstå under 2022, men den värsta tiden är över. Det uppgav vd Helena Hermansson vid ett analytikermöte, skriver Bloomberg News.
H&M:s VD Helena Helmersson
H&M:s VD Helena Helmersson Foto: Fredrik Sandberg / TT

Problemen med leveranskedjan kommer kvarstå under 2022, men den värsta tiden är över. Det uppgav vd Helena Hermansson efter morgonens delårsrapport, skriver Bloomberg News.

H&M-chefen förklarade att klädbolaget ligger bra till och att man definitivt fokuserar på tillväxt igen. Helmersson kungjorde att siktet är inställt på tillväxtsiffror om 10-15 procent, samtidigt som man är ”ödmjuka inför osäkerheter”.

Finanschefen Adam Karlsson diskuterade även bruttomarginalmålet och sade att det är ”beroende av många faktorer”. Vidare anslog han att H&M bedömer lönsamhetsmålet från ”en mer långsiktig genomsnittlig bruttomarginalutveckling.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.