Kommentar H&M
H&M: Klädsam utveckling

Kommentar H&M | |
Vad: | Q2-rapport (mars-maj) |
Aktien: | +6% |
Råd: | Fortsatt köp |
H&M (138 kr) släpper idag en stabil rapport för andra kvartalet, som löper från mars till maj. Aktien är i skrivande stund upp 6% på beskedet.
Försäljningen kom in i linje med förväntningarna och minskade med 5% jämfört med motsvarande kvartal ifjol. Negativa valutakurseffekter påverkade med -6%. I lokala valutor var tillväxten +1%. H&M har nu tre kvartal i rad med positiv organisk tillväxt i lokala valutor.
H&M | Q2 24/25 | Q2E 24/25 | Q2 23/24 |
Omsättning | 56 714 Mkr | 56 963 Mkr | 59 605 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -5% | -4% | 3% |
Tillväxt lokal valuta | 1% | 1% | 3% |
Tillväxt Q/Q | 2% | 3% | 11% |
Bruttomarginal | 55,4% | 55,0% | 56,3% |
Rörelsekostnader | 25 511 Mkr | 25 544 Mkr | 26 471 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -4% | -3,5% | 3% |
Rörelseresultat | 5914 Mkr | 5794 Mkr | 7098 Mkr |
Ebit-marginal | 10,4% | 10,2% | 11,9% |
Vinst per aktie | 2,48 kr | 2,46 kr | 3,15 kr |
Förbättrad bruttomarginal
Ett av de stora glädjeämnena i kvartalet var bruttomarginalen, som visserligen minskade mot fjolåret och landade på 55,4% (56,3). Men relativt första kvartalet (dec-feb) då marginalen var låga 49,1% var det en rejäl förbättring och även bättre än förhandstipsen som låg på 55,0% i kvartalet.
Bruttomarginalen kan vara rätt volatil på kvartalsbasis och påverkas av externa faktorer som fraktrater, råvarupriser, valutakurser, energikostnader etc som H&M har begränsad kontroll över. Ledningens budskap var att dessa externa faktorer (exempelvis fraktkostnader) ska ha en positiv effekt under både Q3 (jun-aug) och Q4 (sep-nov).
Onlineförsäljningen fortsätter att utvecklas väl och stod för drygt 30% av omsättningen i kvartalet.
Lägre ökningstakt för varulagret
Varulagret var 38,8 Mdkr vid utgången av kvartalet (38,5 Mdkr) vilket var en ökning på 1% mot fjolåret.
Ökningstakten av lagret var betydligt lägre jämfört med under Q1 då lagret steg hela 11% i lokala valutor.
Ledningen lyfter fram att varulagrets sammansättning är god. Varulagret uppgick till 16,6% (16,3) som andel av koncernens totala omsättning de senaste tolv månaderna. Bolagets fokus och mål är att varulagret ska uppgå till 12-14% som andel av koncernens försäljning.
Vid utgången av maj hade H&M 4166 butiker. Det var 4% färre butiker relativt 4319 för ett år sedan. Exklusive nedstängningar var försäljningen upp 3% andra kvartalet.
För 2025 planerar H&M öppna cirka 80 nya butiker. Merparten av öppningarna kommer ske på tillväxtmarknader. Drygt 200 butiker planeras att stängas under 2025, främst på etablerade marknader. Mot slutet av året väntar sig H&M en gradvis minskning avseende nettostängningar av butiker. Under andra halvåret kommer H&M öppna både online och fysiska butiker i Brasilien, som är en stor marknad med över 200 miljoner invånare.
3% tillväxt i juni
Försäljningen under juni månad väntas stiga med runt 3% i lokala valutor. Tillväxten under inledningen av innevarande kvartal (juni-aug) belastas samtidigt av en negativ kalendereffekt.
Under 2024 stod USA för 13% av H&M:s omsättning. På förmiddagens telefonkonferens lyfte bolaget fram att de har en bra position för att hantera tullar. Vidare uppgav ledningen att de noterat att en del konkurrenter höjt priserna i USA, troligen för att kompensera effekterna från tullarna.
Tillväxt i lokala valutor | |
H1 2025 | +1% |
2024 | +1% |
2023 | +1% |
2022 | +6% |
2021 | +12% |
2020 | -18% |
Sett till de senaste åren har H&M:s tillväxt inte imponerat. Bolagets tillväxtmål är att växa med 10% per år och ha en rörelsemarginal på över 10%.
För 2027 skissar analytikerkollektivet på 8,4% rörelsemarginal jämförelsevis. Om rörelsemarginalmålet ska vara nåbart behöver tillväxten öka.
Analytikerna kommer troligen dock behöva justera upp sina prognoser något för kommande år. Att H&M ökar tillväxten är en central värdedrivare. Likaså att bolaget upprätthåller bruttomarginalen.
På de oreviderade analytikerprognoserna för 2026 värderas H&M-aktien till runt 12x rörelsevinsten på 2026E. Det är ett par hack lägre än spanska Inditex, som bland annat äger varumärkena Zara och Massimo Dutti. Inditex har egen tillverkning i Spanien och kan på så sätt ta plagg från design till butik på bara ett par veckor. För H&M som saknar egen tillverkning och i stället jobbar med underleverantörer i Asien kan motsvarande process ta ett par månader.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 10 Mdkr i H&M. Den absoluta merparten är gjorda av familjen Persson, som nu äger cirka 64% av kapitalet och 83% av rösterna.
Inga insynsförsäljningar finns registrerade.
Familjen Persson fortsätter att öka sitt innehav och har under de senaste tre månaderna köpt aktier för knappt 2,9 Mdkr. En del analytiker har spått att H&M kan köpas ut av familjen Persson runt år 2030. Ett potentiellt bud kan säkerligen också komma tidigare än så.
Vinsttillväxten väntas bli god kommande kvartal och vi är fortsatt positiva till H&M-aktien. För investerare som vill ha alternativ kan möjligen Lindex Group vara ett alternativ.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
H&M | -23% | 17,2x | 11,7x | 1,2x | 8,0% | 2,6% |
Inditex | -4% | 20,5x | 15,5x | 3,1x | 19,7% | 7,0% |
Boozt | -38% | 14,0x | 11,7x | 0,6x | 5,5% | 6,3% |
Lindex | -10% | 14,6x | 13,9x | 1,2x | 8,6% | 0,9% |
Lyko | 2% | 14,8x | 12,8x | 0,6x | 4,8% | 13,0% |
Zalando | 23% | 17,1x | 11,9x | 0,6x | 4,8% | 6,1% |
Genomsnitt | -8% | 16,4x | 12,9x | 1,2x | 8,6% | 6,0% |
Källa: Factset |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser