Investors okända guldägg
Han är i en avundsvärd situation,Erik Strand, tidigarePooliachef, marknadschef påSASoch en av dem som för snart tio år sedan satte resebyrånTicketpå börsen. Sedan i juni i år är vd för ett Wallenbergkontrollerat vårdföretag som saknar motstycke i Norden.
Vi träffas en morgon i november och han är uppenbarligen hunnit bli varm i kläderna. Åtta minuter sen kommer han hastande, och han dyker upp utan överrock eller jacka. Det första jag lägger märke till är han mot alla odds faktiskt bär glasögon.
Stålbågade. Progressiva, visar det sig senare, ett resultat av åldersförändringar – likadana slipningar i båda glasen.
En stund senare tar han av dem, sätter på dem igen, tar av dem och visar upp dem:
– De här kostade 9 000 kronor. Tänk på någon som är ung och en operation är till och med en bra affär.
De pengarna får han snart se förlorade. Som vd för ögonkirurgiföretagetMemira, kommer han själv att lägga sig på behandlingsbordet i december i år. Förtroendet för de egna läkarna som ska göra den rutinmässiga operationen för att byta ut ögonlinserna är stort:
– Mina kompisar frågar mig vad som händer om något går fel. Om man blir blind då. Men det är inget som går fel. Det är ett av världens vanligaste ingrepp. Våra ögonkirurger har sammantaget sedan 1989 gjort över 160 000 behandlingar – några promille av dessa patienter är inte riktigt nöjda och detta mer av prisskäl än det kliniska resultat.
När jag frågar om det är fåfänga som driver hans kunder svarar han att det nog kan vara tvärtom. Hans vuxna barn oror sig och frågar, tillägger han skämtsamt, hur det ska gå med jobbet:
– Glasögonen är ju, säger de, min enda chans att se lite intellektuell ut
Och kundtillströmningen är stor. Kunder med lätta och medelsvåra synfel dras till klinikerna och bolaget, som bildades efter en trepartsfusion förra året, växer från en försäljning på 145 miljoner kronor 2007 till cirka 300 miljoner kronor i år. Bolaget är lönsamt, förra året var vinsten efter finansiella poster 15 miljoner kronor. Under året behandlas cirka 6 000 patienter/kunder.
Fusionen förra våren arrangerades mellan tre kirurgikedjor i Sverige, Norge och Danmark där det WallenbergkontrolleradeInvestorsriskkapitalbolagInvestor Growth Capitalagerade katalysator och gick in med pengar. Sedan dess är Investor huvudägare, med 40 procent av aktierna. Andre störste ägare är en norsk ögonkirurg som byggt upp en kedja i Norge sedan 1989. Två personer i styrelsen kommer från Investor och därtill ärJan Stenberg,SAS-chef fram till 2001 och Wallenbergveteran, ordförande.
Investors ambitioner för bolaget är högt ställda. Kunder står i kö för att betala 28 000-46 000 kronor för en operation. Det billigare priset för laserslipning av hornhinnan – det dyrare för att byta linserna inne i ögonen. Antalet anställda har ökat från 41 för ett år sedan till 110 idag.
– Vi har nyligen köpt en kedja med åtta kliniker iTyskland. Nu håller vi på att öppna två till. Därmed har vi 42 kliniker i fyra länder.
Hur ser företaget ut om fem år?
– Hur vi ser ut om fem år har jag ingen aning om men målet om tre år är att ha en försäljning på 500 miljoner kronor till 600 miljoner kronor. Vi siktar på att ha en 80-90 kliniker och att finnas i fem eller sex länder. Vi ska vara den ledande kedjan i Europa.
Dit är det för all del inte så långt. En av de två största konkurrenterna, brittiskaOptical Expresshar 60 kliniker i hemlandetIrland, i en handfull länder på kontinenten och iUSA. Britterna aviserade nyligen en expansion i Irland, en satsning som kostar företaget 120 miljoner kronor.
Den andra konkurrenten är den spanska från i fjol börsnoteradeClínica Baviera, med 45 kliniker, de flesta iSpanien men också i länder somTyskland,ÖsterrikeochItalien. Försäljningen låg på cirka 300 miljoner kronor under första halvåret i år.
INordamerikafinns ytterligare en konkurrent iNasdaqnoteradeTLCVision, som drabbats av försäljningsras och förluster i samband med de sämre ekonomiska tiderna. Försäljningen under årets första nio månader uppgick till 222 miljoner dollar, en nedgång från året före med 4 procent. Hela nedgången kom under det tredje kvartalet.
Här i Sverige märker Erik Strand ingen nedgång på grund av finansoron. Tvärtom ser november ut att bli bolagets bästa månad hittills.
– Jag har en teori att människor unnar att kosta på sig själva i dåliga tider.
Memiras kunder är konjunkturoberoende så till vida att betalningen oftast sker ur privata fickor. Få företags försiktiga ekonomichefer behöver klämmas på pengar.
– Jag önskar att vi hade en tydlig målgrupp med kunder men det har vi inte. Vi kan inte säga att vi i första hand har förmögna kunder. Bland kunderna har vi tvärtom utomhusarbetare, asfaltläggare och snickare, som funnit det besvärligt med glasögon. Eller oljeplattformsarbetare och idrottsmän, nyblivna föräldrar och gamla, män som kvinnor.
Den svenska marknaden är inte i närheten av den penetration som vare sig den spanska eller amerikanska marknaden uppvisar. Spanien har den högsta siffran i världen där andelen ögonoperationer är0,32procent av befolkningen varje år, enligt Erik Strand
– Det betyder över 150 000 operationer årligen i Spanien. I Sverige är siffran0,07eller0,08procent, vilket betyder cirka 8 000 operationer.
Riskkapitalbolag jobbar ju mot en exit. Vad har Investor sagt om den saken?
-De har aviserat att de kan bli ganska långlivade på den punkten men på sikt blir det ju så, en försäljning eller en börsnotering men det är inget vi har pratat om ännu.
Bildades av tre bolag
Memira bildades genom att tre synkirurgikedjor i Norge, Danmark och Sverige fusionerades förra året. I samband med affären gick Investor Growth Capital in med kapital och köpte 40 procent av det nya bolaget. Resten av aktierna ägs av de tre företagens grundare och av företagsledningen.
Investor Growth Capital Europe har 24 hel- eller delägda bolag i sin portfölj. Tonvikten ligger på hälsovård- och medicinteknik samt it-företag.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.