”Kinesiska fabriker bra på att jobba igen”

Fabrikerna i Kina är i gång men inte med full kapacitet. Vilken effekt coronaviruset får kommer dock visa sig först i slutet av första kvartalet, säger Pricers vd Helena Holmgren i en intervju med Affärsvärlden.

Med merparten av underleverantörerna och hälften av produktionen i Kina är Pricer, som gör system med digitala prisetiketter, ett företag som tidigt påverkats av coronaviruset. Vd Helena Holmgren säger i intervju med Affärsvärlden att coronavirusets påverkan fortfarande är väldigt oklar. Fabrikerna var stängda längre än vanligt efter det kinesiska nyåret, nu är de igång men inte med full kapacitet.

– Samtidigt är kinesiska företag bra på att jobba igen med extra skift och linor. Men blir någon anställd smittad stängs hela fabriken i två veckor, så det är för tidigt att säga vad effekten blir. Det kommer visa sig först i slutet av det första kvartalet.

I intervjun säger hon också att hon tror på en snabb marknadstillväxt för system för digitala prisetiketter. En tredubbling av marknaden på fem år är inte orimlig, säger Holmgren som ser störst potential i Nordamerika för Pricers del.

– Det är världens största detaljhandelsmarknad och penetrationsgraden är låg. Dessutom har vår teknik med optisk kommunikation en särskilt stor fördel där, regelverket gör det väldigt stökigt i de öppna frekvensbanden för radiokommunikation vilket försvårar för våra konkurrenter.

Detta är en kortversion av ”Tredubblad marknad inte orimlig”. Prenumeranter kan logga in och läsa hela artikeln här.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här