Letsbuyits IT-kostnader skenade

Co-shoppingföretaget Letsbuyit plöjde enligt vad Ekonomi24 erfar ner gigantiska 750 miljoner kronor i sin IT-plattform. Det motsvarar en miljon kronor om dagen sedan starten. Idag kan IT-investeringarna vara i det närmaste värdelösa.

Letsbuyit slukade pengar snabbare än de havererade e-bolagen Boo.com, Boxman och Dressmart. Stora belopp försvann i marknadsföring. Men IT-investeringarna står ändå i en klass för sig.

IT-plattformen, hårdvara, programvara samt konsulttjänster, ska enligt Ekonomi24s centralt placerade källor på Letsbuyit ha kostat närmare 750 miljoner kronor sedan starten i april 1999.

Det är ett enormt belopp i internetsammanhang.

Shoppingsajten Boo.coms IT-investeringar kretsade enligt pressuppgifter kring 100-150 miljoner kronor. Boxman investerade 100 miljoner kronor i specialgjorda e-handelssystem innan bolaget gick omkull i våras.

Boo och Boxman är ändå extrema exempel. En av Sveriges mest framgångsrika e-handelsföretag, Ginza, har under sina fyra år klarat sig med blygsamma fem miljoner kronor för utvecklingen av sitt handelssystem.

Exakt var Letsbuyits miljonrullning landat är oklart. Databaserna har köps av Oracle och handelssystemet kommer från HP. Tanken var att bygga ett system som kunde hantera många miljoner användare.

Att det är ett komplext bygge framgår av HPs hemsida. Letsbuyits IT-chef Jan-Erik Gustavsson uttalar sig:

“Jag har jobbat med en antal stora internetprojekt och har aldrig sett något som detta göras förut. Vi har kartlagt alla processer som finns och vi försöker automatisera samtliga”, heter det i reklamtexten.

I vanliga fall brukar konsulttjänster vara den tunga posten i komplexa systembyggen. Ett bolag som fått sin beskärda del av kakan är Icon Medialab, som i likhet med Letsbuyit har Johans Staël von Holstein som grundare. Under 1999 avslöjades Icon dra in 30 miljoner från Letsbuyit som då var en av Icon största kunder.

Internetuppkopplingens kapacitet vittar om drömmarna om världsherravälde. Den totala kapaciteten överstiger en Gigabit per sekund vilket är 10-20 gånger mer än kapaciteten hos de aboslut mest trafikerade internetsiterna i Sverige.

“Endast några få procent av den fulla internetkapaciteten används i praktiken”, säger en källa med mycket god insyn i företaget. Knäckfrågan för den holländske rekonstruktören som nu ska försöka rädda värdena i bolaget är hur teknikinvesteringarna ska bedömas. Tidigare rekonstruktioner och e-konkurser förskräcker – de har prissatt IT-plattformerna till symboliska summor på ett par miljoner kronor.

Hela Boo.coms IT-lösning gick exempelvis för ynka 3,4 miljoner kronor medan Boxman så sent som för några veckor sedan inte hade lyckats hitta en enda intresserad köpare.

En försäljning av bolaget till en offline-aktör, exempelvis en stor europeisk handelskedja, har tidigare varit huvudspåret men intresset från det hållet har beskrivits som ljumt.

En annan möjlighet är att radikalt skala ned hela bolaget till en beskedligare storlek och därmed överleva på egen hand. Letsbuyit har idag över 320 anställda i 14 länder.

Enligt källor på företaget är det inte helt omöjligt att köra vidare i tre länder med kanske 30-40 anställda. Så sent som i oktober anställdas 30 personer till IT-avdelningen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.