Mysteriet med Tesla-strejkarna

I den mest omdebatterade arbetsmarknadskonflikten på åratal finns frågetecken i väldigt grundläggande fakta. Affärsvärlden undrar till exempel: Hur många Tesla-anställda är det egentligen som gått ut i strejk? Både fack och bolag slirar på till synes enkla svar.
Mysteriet med Tesla-strejkarna - tesla metall
Marie Nilsson är förbundsordförande på IF Metall, som sedan oktober är i konflikt med Tesla. Foto: TT

Sedan den 27 oktober har fackförbundet If Metall strejkat mot den amerikanska elfordontillverkaren Teslas anläggningar i Sverige. Den 3 och 7 november utökades strejken ytterligare och omfattar även de anläggningar som ger service till Teslas kunder. Anledningen till strejken är att Tesla inte vill ingå kollektivavtal.

Tesla bedriver sin verksamhet i Sverige genom bolaget TM Sweden AB, som är ett helägt dotterbolag till Tesla International B.V. i Nederländerna.

I slutet av 2022 hade företaget 11 butiker och servicecenter i bland annat Stockholm, Malmö, Uppsala, Helsingborg, Umeå, Göteborg, Luleå och Norrköping. Vid årsskiftet hade bolaget 1 604 Supercharger-enheter på 90 orter.

Bolaget sysselsätter 289 anställda enligt senaste årsredovisningen, varav cirka 130 av dem är tekniker. Enligt If Metall är det “fler än hälften” av de Tesla-anställda som är fackanslutna då If Metall har mellan 120-130 inom sitt avtalsområde.

Men hur många är det då som strejkar?

Tesla lägger locket på

Tesla i Sverige vill inte svara på några frågor från Affärsvärlden, varken över telefon eller mejl. Enligt uppgifter till Affärsvärlden är det “ett fåtal” av de Tesla-anställda som strejkar.

If Metall svarar å sin sida att det ser olika ut från ort till ort: “Arbetsgivaren tar in strejkbrytare från andra siter och utomlands vilket gör att det gör det svårt att få en överblick”, skriver fackförbundets presstalesperson i ett mejl till Affärsvärlden och menar att det inte går att ge mer information i nuläget.

Den pågående strejken är något som även Affärsvärldens chefredaktör Peter Benson tagit upp. Han anser att “det rationella för Tesla är att hellre lämna Sverige helt än att ge efter för utpressningen och skriva på kollektivavtal”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.