Essity
Något stegrad vinst för Essity
Hygienbolaget Essitys organiska försäljningstillväxt uppgick till 3,9 procent i det andra kvartalet, framgår det av delårsrapporten.
Väntat var enligt Infront Datas sammanställning av elva analytikers prognoser en organisk tillväxt om 4,0 procent.
“Den organiska nettoomsättningen påverkades positivt av att alla affärsområden uppvisade bättre pris/mix och högre volymer. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 36 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 9,9 procent. På mogna marknader ökade den med 0,7 procent”, kommenterar bolaget i delårsrapporten.
För affärsområdet Personal Care, personliga hygienprodukter, ökade tillväxten 3,1 procent organiskt. Analytikersnittet låg på 3,5 procent.
Affärsområdet Consumer Tissue, mjukpapper för konsumenter, visade en organisk till växt om 5,7 procent. Här låg snittestimatet på 5,2 procent.
För Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare, steg försäljningen organiskt med 2,1 procent. Här låg snittprognosen på plus 2,8 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.