Nissan vill sluta fred med Renault

Nissan vill sluta fred med partnerföretaget Renault, sade vd Hiroto Saikawa i en intervju med Financial Times på tisdagen.
Nissan vill sluta fred med Renault - hiroto-saikawa-700_binary_6961525.jpg

Sedan 20 år tillbaka ingår Renault och Nissan i en fransk-japansk fordonsallians med Mitsubishi men relationen har surnat på senare år, ett faktum som blivit särskilt tydligt de senaste veckorna efter att italiensk-amerikanska Fiat Chrysler lagt ett bud på Renault, som indirekt stoppats av Nissan.

I en intervju med Financial Times på tisdagen sade dock det japanska fordonsbolagets vd, Hiroto Saikawa, att relationerna måste stabiliseras.

”Det är av yppersta vikt. Vi vill och måste sluta fred. Jag vet att vi behöver lösa det och är övertygad om att vi kommer göra det”, sade Hiroto Saikawa till FT.

Budet från Nissan-vd:n är således en kontrast till tidigare hållning. Efter Fiat Chryslers affärsförslag förra måndagen satte sig Nissan på tvären och varslade om att bolaget via representanter i Renaults styrelse skulle avstå omröstning om affärsförslaget, vilket i praktiken blockerade affären. Det var tillräckligt för att få Renaults storägare, franska staten, att begära respit om en sådan omröstning, vilket ledde till att Fiat Chrysler-ordföranden John Elkann avbröt förhandlingarna.

Renault har i sin tur använt sitt motsvarande inflytande över Nissan till att hota med att stoppa de omfattande ledarskapsförändringar som aviserats från Nissan efter gripandet av Carlos Ghosn, som var vd och ordförande i alliansen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.