Pradas omsättning steg 13%

Italienska lyxmärket Prada kom att öka försäljningen under de första nio månaderna av 2023, jämfört med samma period året innan.
Pradas omsättning steg 13% - Prada
Foto: Prada

Omsättningen steg 12,4 procent till 3 344 miljoner euro (2 976).

Sett till regioner steg försäljningen mest i Japan, upp 47 procent, följt av Asien-Stillahavsområdet ex Japan och Europa med 21 respektive 17 procent. Utvecklingen var som svagast i Nord- och Sydamerika med en nedgång på -1 procent.

Sett enbart till tredje kvartalet, steg omsättningen med 10,4 procent i konstanta valutor.

”Under det tredje kvartalet fortsatte Prada att visa god tillväxt, drivet av en stark försäljning i jämförbara butiker”, säger VD Andrea Guerra och fortsätter.

”Vi fortsätter att se ett positivt momentum i verksamheten och en stark entusiasm kring våra varumärken, vilket positionerar oss väl för Q4 och för vår ambition att leverera en solid, hållbar och över marknadstillväxten 2023”.

Prada är noterat på Hongkongbörsen där aktien steg 1,7 procent under tisdagen.

Prada, MEUR 9M-2023 9M-2022 Förändring
Nettoomsättning 3 344 2 976 12,4%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.