Ryktet om vår död är starkt överdrivet
Hade någon frågat mig för nio år sedan när jag som nyanställd klev in på redaktionen hur Affärsvärlden skulle läsas år 2017 hade svaret inte varit ”i magasinsform på papper”. Nu har det gått nästan ett decennium och vårt fysiska magasin är i allra högsta grad levande. 66 000 läser det varje vecka, enligt den senaste Orvesto-undersökningen. En del av dessa loggar in och konsumerar magasinet digitalt, men förvånansvärt många läser på papper. Detta alltså utöver de cirka 150 000 unika besökare som varje vecka läser Affarsvarlden.se utan att logga in.
I en intervju i branschtidningen Resumé dödförklarade den slagfärdige och alltid tvärsäkre föreläsaren och författaren Alexander Bard traditionella medier och deras journalister. Snart är vi väck, hela bunten. Ingen kommer att sakna oss. I ett Trumpsamhälle får populasen i stället sina nyheter levererade av kuratorer, en slags medieövermänniskor som silar i dyngan av Instaflöden, tweetsmoler och falska Facebooknyheter. Det rätta får armar, det sanna får röst. Om jag begriper Bard rätt.
Kanske blir framtiden som Bard spår eller så får han fel. Men en sak är säker: förändringstrycket på mediebranschen är enormt och gamla affärsmodeller krackelerar snabbt. Både nya och gamla ägare tävlar om att bli först och störst i en snart helt digital medievärld (läs Karolina Palutko Macéus och Emanuel Sideas artiklar på sidan 20).
Så hur konsumeras Affärsvärlden om tio år? Jag vet inte. Det är egentligen inte så intressant. Vad jag däremot är säker på är att behovet av högkvalitativ, oberoende, faktabaserad ekonomijournalistik knappast lär minska. Självklart är även kuratorer välkomna att teckna en prenumeration.
Full pott – igen
Alla fyra aktierekommendationer som Affärsvärldens analytiker publicerade för ett år sedan gav rätt råd: tre ”köp” och ett ”vänta. Se sidan 43. Det betyder full pott i uppföljningarna för andra veckan i rad. Ska det bli hattrick?
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.