Så fick Italien rättigheterna tilll Salanders miljardimperium
Affärsvärldens Erik Wahlin berättar i veckans nummer (kommer ut idag) den delvis okända historien hur rättigheterna till Lisbeth Salander hamnade hos familjen Drago i Italien och hur ett litet svenskt produktionsbolag med enorm flyt lyckades skapa en världssuccé.
Om den första Hollywoodfilmen slår och det görs ytterligare två filmer kan Stieg Larssons Millennium-trilogi bli den största svenska kulturexporten sedan Astrid Lindgren.
Biljettintäkter, DVD-försäljning, tv- på svenska och amerikanska filmer tillsammans med miljontals sålda böcker på 50 marknader skulle till sist kunna handla om 30 miljarder kronor.
Du som vill börja prenumerera på tidningen Affärsvärlden, klicka här!
Här följer ett litet utdrag ur tidningsartikeln:
Luftslottet som krängdes
Stieg Larssons glödheta hjältinna Lisbeth Salander kommer att omsätta uppåt 30 miljarder kronor om de nya filmerna slår. Vägen från Södermalm till Hollywood har varit lika krokig som kittlande.
Historien om Stieg Larsson har berättats många gånger. Arbetarpojken som i smyg skrev tre färdiga romaner vid sidan av jobbet på den antirasistiska tidskriften Expo. Piratförlaget fick första chansen, men missade den.
Våren 2004 köpte KF-ägda Norstedts i stället rätten att ge ut böckerna. Författaren fick 590 000 kronor i förskott. Tanken var att det skulle bli tio romaner. Men i november 2004 drabbades Stieg Larsson av en hjärtinfarkt på tidningen Expos redaktion. Män som hatar kvinnor, den första delen i trilogin, gavs ut nio månader efter författarens död.
Vi ska inte fördjupa oss i det infekterade och tragiska grälet om kontrollen över Stieg Larssons eftermäle. Av allt att döma är det juridiskt okomplicerat.
Bodelningen undertecknades redan hösten 2007. Sambon Eva Gabrielsson fick behålla parets lägenhet, men blev i övrigt arvslös. Eftersom det saknades ett giltigt testamente förvaltas Stieg Larssons dödsbo, inklusive rättigheterna till böckerna, av brodern Joachim Larsson och pappan Erland Larsson.
För Norstedts blev Millennium-böckerna en sällsynt framgång, och när del tre gavs ut våren 2007 växte den till internationell hysteri. Norstedts konstaterar i sin årsredovisning för år 2007 att det hade varit ett “synnerligen framgångsrikt år”. “Försäljningsökningen beror delvis på några enskilda storsäljande verk, däribland Stieg Larssons Millennium-trilogi”, heter det vidare.
Böckerna hade då sålts i 2,4 miljoner exemplar bara i Sverige, och förlagets försäljning ökade med 82 miljoner kronor till 533 miljoner.
En del berodde på högkonjunkturen. En del på Harry Potter. Men det rådde inget tvivel om vem som var förlagets stora stjärna. Och då var den globala erövringen ännu bara i sin linda. Framöver var det dock utländska förlag och agenter som skulle ta lejonparten av pengarna.
Du som vill börja prenumerera på tidningen Affärsvärlden, klicka här!
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.