Analys Kabe
Kabe: Bättring på lager

Kabe | |
Börskurs: 244,00 kr | Antal aktier: 9,0 m |
Börsvärde: 2 196 Mkr | Nettokassa: 30 Mkr |
VD: Alf Ekström | Ordförande: Nils-Erik Danielsson |
Kabe (244 kr) utvecklar, tillverkar och säljer husvagnar, husbilar och vans. Bolaget importerar och säljer även husvagnar och husbilar för det slovenska varumärket Adria Mobil och deras produktprogram i Sverige, Norge och Finland.
Startade 1957
Kabe grundades 1957 av Kurt Blomqvist och idag är det Kurts två döttrar som är största ägare i bolaget. Alf Ekström har varit VD sedan 1995 och äger 1,9% av kapitalet samt 3,6% av rösterna. Ekström är gift med ena dottern Maud Blomqvist. Aktien noterades på börsen 1983 och koncernen har idag cirka 815 anställda.
Vidare säljer Kabe tillbehör till husvagnar, husbilar och campingtillbehör genom grossistbolaget Kama Fritid.
Kabe har en stark position med 38% marknadsandel i Sverige, Norge och Finland för husvagnar samt 21% för husbilar. Försäljning sker genom ett hundratal återförsäljare i 14 länder. Kabe har produktion i Sverige, Polen och Storbritannien.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 3 796 | 3 568 | 3 747 | 3 859 |
– Tillväxt | -7,1% | -6,0% | 5,0% | 3,0% |
Rörelseresultat | 229 | 143 | 217 | 251 |
– Rörelsemarginal | 6,0% | 4,0% | 5,8% | 6,5% |
Resultat efter skatt | 194 | 105 | 165 | 191 |
Vinst per aktie | 21,56 | 11,70 | 18,40 | 21,20 |
Utdelning per aktie | 4,00 | 4,00 | 6,00 | 8,00 |
Direktavkastning | 1,6% | 1,6% | 2,5% | 3,3% |
Avkastning på eget kapital | 11% | 6% | 9% | 9% |
Kapitalbindning | 42% | 46% | 45% | 43% |
Nettoskuld/Ebit | -0,1x | -0,4x | -0,7x | -1,2x |
P/E | 11,3x | 20,9x | 13,3x | 11,5x |
EV/Ebit | 9,5x | 15,2x | 10,0x | 8,6x |
EV/Sales | 0,6x | 0,6x | 0,6x | 0,6x |
Sett över de senaste fem åren (2020-2024) har Kabe ökat försäljningen med 10% årligen i snitt. Ambitionen är att växa organiskt snabbare än den totala marknaden samt även expandera genom kompletterande förvärv. Bolaget fick ett tillväxtmässigt uppsving under pandemin. År 2021 steg försäljningen hela 29% organiskt. Därefter har det varit tuffare med inflation och högre räntor som påverkat köpkraften negativt.
Rörelsemarginalen har varit 6,4% i snitt senaste fem åren. Målsättningen är att rörelsemarginalen ska vara 8-10 % under en konjunkturcykel. Soliditeten ska överstiga 40%.
Vidare är målet att dela ut 30-50% av årets resultat. Utdelningen för 2025 (räkenskapsår 2024) uppgick till 4 kr per aktie (8 kr) motsvarande 36 Mkr (72). 2 kronor har delats ut nu i maj och resterande 2 kr kommer dela ut i november.
Utmanande marknad
2024 sjönk försäljningen 7%. Marknaden har generellt varit utmanande med osäkerhet. Konsumenternas köpprocesser beskrivs som längre än tidigare med oro för ökad arbetslöshet. Det har lett till förhöjda lagernivåer i distributionsledet. Den totala produktionsvolymen i Europa har helt enkelt varit för hög i förhållande till försäljningen.
På grund av den utmanande marknaden har Kabe minskat personalstyrkan vid samtliga av bolagets produktionsenheter. Personal har flyttats mellan olika produktionslinjer för att maximera resursutnyttjandet. Samtidigt har effektiviteten påverkats negativt då ökad upplärning av personal påverkat. Dessutom har färre antalet enheter i varje produktionsserie producerats.
Trots en utmanande marknad lyfter VD Alf Ekström fram att bolaget ökat sina marknadsandelar på “i princip alla marknader”. Kabe fortsätter med att utveckla produktsortimentet för att stärka sin position på marknaden och har försvarat eller ökat sina marknadsandelar. Under de senaste åren har bolaget ökat exportförsäljningen och därmed diversifierat koncernen geografiskt samt minskat beroendet av enskilda marknader. Innan pandemin stod den svenska marknaden för runt 60% av omsättningen. Numera är andelen kring 45%.
Kabe har ökat antalet demo-produkter till återförsäljarna i Storbritannien, Tyskland, Benelux och Schweiz. Att återförsäljarna har ett omfattande demobestånd är avgörande för att nå ut till konsumenterna.
Efter flera år av kraftiga prishöjningar på insatsmaterial har prisnivån stabiliserats under 2024.
År 2023 var Kabe tvungna att absorbera prishöjningarna inom verksamheten. Bolaget har än så länge inte fullt ut lyckats kompensera för dessa höjningar vilket påverkade rörelsemarginalen som föll till 6,0% (6,9) under 2024.
Adria – störst
Försäljningen av varumärket Adria, som tillverkas i Slovenien vid en av Europas största och modernaste fabriker, har fortsatt att utvecklas.
Adrias produktsortiment marknadsförs främst inom instegs- och mellanprissegmentet och är det mest sålda varumärket för husbilar i Sverige, Norge och Finland. Adria är sedan något år också det största varumärket för husvagnar på dessa tre marknader där Kabe-koncernen distribuerar varumärket.
Intresset för bolagets produkter och mobile living-segmentet är fortsatt stort enligt Kabe. Begrepp som “Swemester” och “Hemester” spelgar en trend där fler väljer att semestra nationellt.
Anpassningar i produktionen
Under andra halvåret 2024 har den totala produktionen inom branschen för fritidsfordon minskats. Samtidigt som försäljningen har stabiliserats. Kabe bedömer att det väntas ta en tid innan lagernivåerna återgår till en mer balanserad nivå. År 2025 väntas påverkas av åtgärder för att minska lagernivåerna i distributionsledet.
Det kräver anpassning av produktionen. Samt ytterligare marknadsaktiviteter för att stimulera efterfrågan. Kabe lyfter fram att deras affärsmodell skapar möjligheter att snabbt anpassa kostnadsstrukturen för att bibehålla en god rörelsemarginal. Bortsett från år 2020 (3,5%) har Kabes rörelsemarginal typiskt sett pendlat mellan 6-8% över tid.
Kabe | Q1 2025 | Q1 2024 |
Omsättning | 954 Mkr | 1055 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -9,6% | 0,9% |
Tillväxt Q/Q | 20,8% | 20,6% |
Bruttomarginal | 12,7% | 13,5% |
Rörelsekostnader | 92 Mkr | 62 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 48,4% | -13,9% |
Rörelseresultat | 29 Mkr | 80 Mkr |
Ebit-marginal | 3,0% | 7,6% |
Vinst per aktie | 2,78 kr | 7,33 kr |
Kabe presenterade sin Q1-rapport i mitten av maj. Aktien tappade då drygt 3% på beskedet. Bolaget har nu tre kvartal i rad med negativ tillväxt. Rörelsemarginalen föll till 3,0% (7,6) och är nu 4,8% på rullande tolv månader per Q1 2025.
Kabe redovisar verksamheten i två segment. Husvagnar och husbilar samt segment tillbehör. Lönsamheten på husbilar är högre relativt husvagnar.
Dotterbolaget Kama Fritid är den största grossisten för fritidsprodukter till husvagnar och husbilar i Norden. Kama säljer produkter för mobilt boende och reservdelar till husbilar och husvagnar. Försäljningen sker genom 300 fristående återförsäljare. Marginalerna inom Kama Fritid har varierat mer jämfört husbil och husvagnssegmentet.
Den totala försäljningen av husvagnar i Europa sjönk med 5% till 60 685 enheter (63 853) under 2024.
Det har varit stor variation mellan enskilda länder. Störst var tappet i Norden. I Storbritannien var minskningen 13%. Tyskland och Frankrike minskade 1%. Medan Nederländerna ökade med 6%.
Försäljningen av husbilar i Europa minskade under 2024. Men det finns ett stort intresse för vans (variant av husbil), där Kabe har ett starkt erbjudande. Totala försäljningen för segmenten uppgick till 160 467 enheter vilket var en ökning med runt 10% (146 467). Storbritannien (+36%) och Italien (+19%) var två marknader som gick bra. Även Frankrike och Tyskland ökade runt 10% vardera. I Norden var den totala försäljningen av husbilar i stort sett oförändrad under 2024 och antalet registreringar var 6444 enheter (6454).
I grafiken nedan visas omsättningsutvecklingen för Kabe och några andra bolag med exponering mot friluftstrenden. Dometic som säljer tillbehör till exempelvis husvagnar och husbilar hade ett organiskt försäljningstapp på 12% under 2024. Nimbus som säljer båtar hade en organisk minskning på 14% jämförelsevis.
Sänkt skatt
Sommaren 2018 infördes skattereglerna Bonus-Malus, som kortfattat innebär att bilar, husbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som tagits i trafik efter halvårsskiftet 2018 har fått högre fordonsskatt. Den årliga fordonsskatten för en husbil ökade från cirka 7 500 kronor till ca 30 000 kronor per år, under de tre första åren.
Försäljningen av husbilar och vans har utvecklats avsevärt sämre i Sverige jämfört med i övriga Europa de senaste åren. Branschförbundet för husvagnar och husbilar har arbetat hårt för att sänka skatten till en europeisk nivå.
Från och med februari 2025 har Regeringen sänkt skatten till cirka 7500 kr vilket är i nivå med andra europeiska länder. Förändringen väntas ha en positiv inverkan på försäljningen av husbilar kommande år och bidra till en återhämtning på marknaden.
Prognoser och värdering
För 2025 räknar vi med att försäljningen minskar med 6% under året. Tappet i Q1 var runt 10%. Å ena sidan finns en osäkerhet i marknaden. Å andra sidan borde nya mer förmånliga skatteregler kunna stärka efterfrågan på husbilar. Kommande år räknar vi med 3-5% årlig tillväxt.
Kabe har historiskt varit skickliga på att försvara marginalerna även när efterfrågan viker ned. Vi räknar med 4% i år och 6,5% i slutet av prognoshorisonten. Snittet över fem senaste åren är 6,4%.
Aktien brukar värderas rätt lågt. Bakåtblickande värderas aktien nu till drygt 12x rörelsevinsten (EV/Ebit). Använder vi en multipel på 9x rörelsevinsten finns cirka 20% uppsida på radarn. Skulle Kabe närma sig bolagets finansiella mål avseende en rörelsemarginal på 8-10% finns fin potential i aktien, se optimistiskt scenario. Risken är ökad konkurrens och prispress samt att marknaden förblir svag en period framöver (pessimistiskt scenario).
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
Kabe | -24% | 13,3x | 10,0x | 0,6x | 5,8% | 4,0% |
Dometic | -51% | 8,5x | 10,6x | 1,1x | 10,4% | 3,6% |
Nimbus | -41% | 3,8x | 6,5x | 0,4x | 6,5% | |
Trigano | -7% | 8,0x | 6,1x | 0,7x | 10,6% | 3,7% |
Thor Industries | -15% | 15,8x | 12,3x | 0,5x | 4,1% | 8,8% |
Thule | -19% | 18,4x | 15,9x | 2,9x | 18,2% | 5,7% |
Genomsnitt | -26% | 11,3x | 10,2x | 1,0x | 9,3% | 5,1% |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Det senaste året har varit utmanande för Kabe med höga lagernivåer hos återförsäljarna. Under hösten har produktionen i branschen minskat. Ledningen spår att det kommer ta en tid innan lagernivåerna normaliseras. Osäkerheten är hög och Kabe uppger själva att 2025 kommer bli ett utmanande år.
Så agerar insiders
Inga insynstransaktioner finns registrerade senaste tre åren.
Även om marknaden är osäker så har Kabe tagit marknadsandelar vilket är positivt.
Bolaget har anpassat produktionen och fortsätter att utveckla nya produkter. Förvärvet av brittiska Coachman häromåret har utvecklats bra även om 2024 var tuffare. Kabe fortsätter utveckla och lansera husbilar på den brittiska marknaden, där efterfrågan verkar öka.
Kabe har även genomfört investeringar som möjliggör en snabb uppskalning av produktionen när marknaden väl återhämtar sig.
Att räntorna kommer ned och köpkraften stärks är en viktig drivkraft för att efterfrågan ska öka. Det blir också intressant att se vilken konkret effekt de nya skattereglerna på husbilar får på försäljningen.
Uppsidan är hyfsad och balansräkningen i okej skick. Sammantaget är vi neutrala till Kabe-aktien. Med det är ett kvalitativt bolag med fin historik som är värt att ha under bevakning.
För ett par veckor sedan köpstämplade vi Thule som också ger exponering mot friluftstrenden.
Tio största ägare i Kabe | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Maud Blomqvist | 585,4 | 26,8% | 46,9% |
Anita Svensson | 460,9 | 21,1% | 13,2% |
Nordea Funds | 304,8 | 13,9% | 8,7% |
Bengt Karlsson | 90,6 | 4,1% | 2,6% |
Fidelity Investments (FMR) | 71,4 | 3,3% | 2,0% |
Stig-Olof Simonsson | 63,8 | 2,9% | 1,8% |
Alf Ekström | 41,6 | 1,9% | 3,6% |
Reino Sigonius | 29,5 | 1,3% | 0,8% |
Avanza Pension | 27,1 | 1,2% | 0,8% |
Peter Blomqvist | 24,0 | 1,1% | 3,1% |
Fyra största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Mikael Blomqvist | 23,4 | 1,1% | 3,1% |
Nils-Erik Danielsson | 3,6 | 0,2% | 0,1% |
Ulf Rostedt | 0,7 | 0,0% | 0,0% |
Eric Stegemyr | 0,1 | 0,0% | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 52,1% | 70,1% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser