Så mycket väntas Black Friday-handeln växa

Svensk Handel räknar med att försäljningen under Black Friday kommer att öka med 15 procent i år, till drygt 7 miljarder kronor.

Det visar en rapport från Svensk Handel, enligt ett pressmeddelande.

Enligt en undersökning planerar varannan svensk att handla under Black Friday, där två tredjedelar av dem tänker köpa julklappar. Bland yngre än andelen som tänker handla julklappar under Black Friday ännu högre.

“Black Friday växer i popularitet och har etablerats som startskottet för julhandeln. Det gör att fler väljer att handla sina julklappar redan i november. Däremot har handeln som helhet växt betydligt långsammare än hushållens inkomster som helhet de senaste åren. Sett över tid har handeln varit måttlig”, säger Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson i en kommentar.

Viktigast är Black Friday för e-handlare, där två av tre planerar att genomföra någon form av kampanj.

“Med en prisfokuserad kund som kan handla från hela världen kan det vara tufft för den svenska handeln att välja bort Black Friday. I år infaller dessutom Black Friday en vecka närmare jul och efter det att lönen betalas ut”, säger Johan Davidson.

Svensk Handel bedömer att Black Friday alltmer börjar mogna som fenomen, vilket gör att tillväxttakten väntas minska framöver.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här