SEB: ”Ingen yra längre”

Explosionen i IT- och internetkostnader kommer inte att återupprepas i år. Det lovar SEB:s VD Lars Thunell som tänker se till att banken levererar ett bra resultat även i år.

Under fjärde kvartalet skenade bankens it-kostnader till 1,7 miljarder kronor vilket gav utlägg på 4,8 miljarder kronor på helåret. En stor del var just internetsatsningar. Det blev en rejäl plump i protokollet när SEB redovisade sitt kanonresultat på 8,8 miljarder kronor, en uppgång med nära 60 procent för jämförbara enheter.

Enligt SEB:s finanschef Anders Rydin blir IT-kostnaderna ”oförändrade” eller ”lägre” under 2001.

”Vi har våra egna planer på vad vinstnivån ska vara under året. Mycket av IT-kostnaderna är kopplade till olika projekt där vi anlitar konsulter. Vi kan kliva på eller kliva av en sådan satsning, tittar på det här nästan varje dag, hur mycket vi ska lägga på marknadsföring och kundförvärvskostnader”, säger Lars Thunell, som träffade journalister nere i det gamla bankvalvet på Kungsträdgårdsgatan.

”Klart jag är nöjd med fjolåret. Vi har jobbat hårt med vår strategi och interna effektivitet”, säger Lars Thunell som på tisdagen la fram bankens rekordresultat för 2001.

Exempelvis har nyckeltalen för den nordiska bankrörelsen förbättrats väsentligt, relationen mellan intäkter och kostnader, det så kallade I/K-talet, har på ett år vuxit från 1,6 till 1,89. Men det kunde blivit ännu bättre om inte banken lockats av internet.

Bland de projekt som nu får gå på sparlåga hör satsningen på en internetbank i Storbritannien, som precis sjösatts, och internetbanken i Norge, som ska sjösättas.

Lars Thunell flaggar för att bankgruppens resultatökning från fjolåret kan bli svår att upprepa.

”Det är inte den där yran det var under början av 2000 precis”, konstaterar Lars Thunell.

Finanschefen Anders Rydin poängterar samtidigt att SEB:s resultat är mindre styrt av börsutvecklingen än man kan tro. Den starka avslutningen på provisionsintäkterna, som totalt steg med 34 procent till 13,8 miljarder kronor för jämförbara enheter under 2000, visar att SEB:s kunder trots allt gör affärer när det råder börsoro.

”Bankens kunder inte följer börsutvecklingen slaviskt. Folk fortsätter att spara i fonder även om de kanske byter från aktier till räntefonder och det görs affärer på finansmarknaden i allefall”, säger Anders Rydin. Sjunker aktiviteten i ekonomin får det en fördel på kostnaderna. Bonusarna för personalen inom Enskilda är direkt kopplad till resultatutvecklingen. Sjunker resultatet så sänks lönekostnaderna lika snabbt, är det meningen i allefall.

Men det finns områden där banken tänker satsa. Det rör Merchant Banking som under fjolåret framgångsrikt la om sin verksamhet. Resultatet ökade med 24 procent till drygt 3 miljarder kronor under fjolårets. Detta trots att affärsverksamheten krympt i takt med att risktagandet reducerats samtidigt som resultatet för 1999 drogs upp av återvunna kreditförluster.

Chefen Annika Bolin pekar ut två tillväxtområden. Dels ska användandet av internetplattformen – Trading Station – breddas till flera kunder, dels ska banken satsa vidare på ambitionen att bli en av Europas tio största valutahandlare.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.