Snart styr de Scania

Volkswagen ser ut att bli den som tar kontroll över både Scania och MAN. Affärsvärlden tecknar bilden av de tre tyskar som kommer att ta makten över den nya lastbilskoncernen.

Efter söndagens besked om att styrelsen i VW stödjer MAN:s bud på Scania tycks MAN-chefen Håkan Samuelsson kunna andas ut. Men det som var tänkt som en affär mellan MAN och Scania har efterhand utvecklats till en affär som sker på VW:s villkor. Det blir också sannolikt VW som tar kommandot i det nya lastbilsbolaget.

Men det som ser ut att vara en kaxig biljätte är i själva verket en koncern med stora bekymmer. VW-chefen Bernd Pischetsrieder har ända sedan han tog över ledningen 2002 fått kämpa med föregångaren Ferdinand Piëchs misstag och underlåtenheter. Piëch lämnade visserligen miljardvinster efter sig men det verkliga saneringsarbetet med att dramatiskt minska kostnaderna har Pischetsrieder fått ta tag i. Som om det inte vore nog med de operativa problemen har bolaget på senare tid även drabbats av en korruptionsskandal. Genom skenfirmor, mutor och sex-resor misstänks enskilda anställda ha blåst VW på tiotals miljoner kronor.

Det är med andra ord ett tufft läge som Bernd Pischetsrieder befinner sig i. Innan han kom till VW arbetade han i 26 år hos konkurrenten BMW varav de sex sista åren som koncernchef. Han ansvarade bland annat för köpet av brittiska Rover-gruppen – ett misstag som skulle kosta BMW tiotals miljarder kronor i förluster och Pischetsrieder jobbet.

På VW har han konsekvent satsat på att rationalisera. Fram till 2008 ska resultatet före skatt ha ökat till närmare 50 miljarder kronor. Att jämföra med de 16 miljarder i vinst som bolaget presterade i fjol. 20 000 arbetsplatser ska bort. I de tyska fabrikerna ska dessutom de anställda återgå till att arbeta upp till 34 timmar i veckan i stället för som i dag 28 timmar.

Bernd Pischetsrieder verkar även ha aktiemarknaden på sin sida. Sedan årsskiftet har aktien ökat med mer än 50 procent. Men ännu i dag – mer än sju år efter Rover-fiaskot – kämpar Pischetsrieder med ryktet om att agera för långsamt i problemsituationer.

Som ordförande i Scania, där VW blev delägare 2000, har Bernd Pischetsrieder hållit en låg profil och överlåtit taktpinnen till Scaniachefen Leif Östling. Och det är först nu efter MAN-budet som VW-bossen börjat synas på allvar. Pischetsrieder uppges komma bra överens med MAN-chefen Håkan Samuelsson.

– Samuellson och Pischetsrieder känner varandra från många möten inom VDA (tyska bilindustrins intresseförening) där båda är engagerade. De har förtroende för varandra, säger en källa med god insyn i MAN.

Affärsvärldens källa bekräftar att Samuelsson och Pischetsrieder var överens om MAN:s uppköpsplaner. Men i sista stund ska VW:s styrelseordförande Ferdinand Piëch ha lagt in sitt veto och krävt mer makt åt VW.

Det senare är ett tydligt bevis på att Piëch även efter avgången som vd behållit sitt järngrepp om VW.

– Han har varit länge i koncernen och har kvar sitt nätverk. Många anställda känner sig förpliktade mot honom och han kan utöva tryck, säger en journalist som bevakar bolaget för ett av de större tyska ekonomimagasinen.

Ferdinand Piëchs starka maktposition märktes också när han tidigare i år via offentliga utspel försökte stoppa förlängningen av Bernd Pischetsrieders anställningskontrakt. Piëch var irriterad över att hans tidigare satsning på lyxbilar ifrågasattes av Pischetsrieder, hette det. Även om VW-chefen till slut fick sitt kontrakt förlängt så hade Piëch åter markerat att han är och förblir en av koncernens mäktigaste.

Ferdinand Piëchs relation till VW är förstås också präglad av att det var hans morfar Ferdinand Porsche som på 1930-talet med konstruktionen av Bubblan lade grunden till VW-imperiet. Även barnbarnet sägs vara driven av ambitionen att gå till historien. Huruvida han lyckats är dock för tidigt att säga. Men faktum är att när Ferdinand Piëch i början av 1990-talet övertog ledningen så var VW ett bolag i kris. När han ett decennium senare lämnade vd-posten gjorde bolaget miljardvinster.

En del av Piëchs framgångsrecept stavades drastiskt minskade inköpskostnader. Till sin hjälp tog han José Ignacio Lopez som kompromisslöst drev igenom prissänkningar hos underleverantörerna. Lopez rekryterades från General Motors som efter övergången anklagade honom för industrispionage. Till slut fick Lopez gå och VW betala skadestånd till GM. Då som nu visade Ferdinand Piëch prov på att kunna överleva i motvind.

Under sin tid som koncernchef för VW satsade Piëch energiskt på att etablera bolaget som en heltäckande fordonskoncern. Här ingick förvärven av Bentley, Bugatti och Lamborghini som skulle positionera VW inom lyxbilsegmentet. Inom tunga lastbilar försökte han 2000 ta positioner genom att köpa ett större aktiepaket i Scania av Investor.

Genombrottet inom tunga lastbilar har dock låtit vänta på sig. Visserligen har VW byggt upp en produktion av tunga lastbilar i Brasilien men verksamheten är för liten och skulle behöva komma in i ett sammanhang. När MAN plötsligt i år presenterade ett bud på Scania uppstod en ny möjlighet för Piëch och VW att knyta an till tidigare storhetsdrömmar.

Ferdinands Piëch är inte bara mäktig. Han är också rik. Hans mamma Louise Piëch var dotter till VW-grundaren Ferdinand Porsche. Famljerna Porsche och Piëch kontrollerar i dag 50 procent (100 procent av rösterna) av aktierna i Porsche. Ferdinand Piëchs andel uppgår till över 13 procent. Därutöver äger han 10 procent i Porsche Holding som är Europas största bilhandelshus, enligt Manager Magazin.

Porsche och VW har inte bara gemensamma historiska rötter. Bolagen är numera även ägarmässigt förknippade med varandra. Hösten 2005 tog Porsches vd Wendelin Wiedeking initiativet till att gå in som största ägare i VW. Inom kort spås Porsche komma upp i 25 procents ägarandel. Orsak till Wendelins agerande var rädslan för ett fientligt bud på VW. Det hade i sin tur kunnat äventyra affärsrelationerna mellan bolagen. VW är nämligen viktig underleverantör och utvecklingspartner för Porsche. Wendelin Wiedekings initiativ lär ha välkomnats av Ferdinand Piëch som även som pensionär kommer att kunna behålla sitt inflytande över familjens livsverk.

Intressant med Porsches inhopp är att det mycket liknar VW:s intåg i MAN i samband med det nu aktuella budet på Scania. I båda fallen såg VW risken för ett fientligt bud. Genom sin 15-procentiga ägarandel i MAN antas VW vilja komma upp i ett 25-procentigt ägande i det som kan bli det nybildade MAN/Scania/VW-bolaget. Det skulle ge en kontrollerande minioritet. VW:s inhopp som ägare visar på nytt med vilken långsiktighet och skicklighet tyskarna spinner sina nät.

Helt klart är att Wendelin Wiedeking genom intåget i VW har avancerat till en viktig maktfaktor i biljätten. Som styrelsemedlem i VW lär han snabbt ha varit på plan med nya idéer och kritik mot etablerade arbetsformer. Om det är någon som får komma med kritik så är det Wiedeking. Efter sina prestationer i Porsche räknas han till de mest respekterade i tyskt näringsliv.

När Wendelin Wiedeking tog över vd-posten i sportbilstillverkaren 1992 stod bolaget på ruinens brant. Han svarade med att förorda en radikal kur. Personalneddragningar följde, delar av arbetet som hade skötts internt flyttades ut till utomstående leverantörer och modellstrategin gjordes om. I dag är bolaget en av världens mest lönsamma biltillverkare. Vinsten har ökat tolv år i rad.

Intressant med Porschechefen är likheterna med Scanias Leif Östling. Båda är utpräglade personligheter som gärna tar bladet från munnen i politiska frågor. Båda är dessutom extremt välbetalda börsdirektörer. Wendelin Wiedeking lämnar inte ut några inkomstuppgifter men i tysk ekonomipress uppskattas hans årslön till 140 miljoner kronor.

Sportbilschefen har konsekvent vägrat att lämna ut några kvartalsrapporter och hans bolag har därför kastats ut ur MDAX-index. Det har dock knappast bekymrat honom. Porscheaktien har under Wendelins år utvecklats fantastiskt. Och bolagsstämmorna beskrivs som fanklubbsammankomster.

Med snart 25 procents ägarandel i VW kommer Wendelin Wiedeking ytterligare bygga ut sin makt i VW. Det gäller särskilt som Ferdinand Piëch under nästa år kommer att lämna posten som styrelseordförande. Det är därför troligt att Wiedeking har och kommer att ha ett stort inflytande i det nybildade lastbilsbolaget mellan MAN. Scania och VW.

Just nu lär dock Wiedeking ha fullt upp med att få ordning på VW:s personbilar. Men lagom till nästa lågkonjunktur kommer han att sätta sina tänder i lastbilarna. Lita på det.

___________________________________________________

KAMPEN OM SCANIA, DAG FÖR DAG:

Tisdag 12 september

Slutkurs: 385 kronor, +34,5 kronor

Scania stiger kraftigt på Stockholmsbörsen. Aktien stoppas. Scanialedningen går ut på kvällen och motiverar stoppet med att de nåtts av uppgifter om ”att det finns skälig anledning att anta att MAN kommer att lägga ett bud på bolaget”.

Onsdag 13 september

Slutkurs: 422 kronor, +37 kronor

MAN bekräftar intresse. ”Enligt MAN:s åsikt finns det en övertygande industriell logik för en sådan kombination. Tillsammans skulle de båda företagen bli nummer ett på den europeiska marknaden för nyttofordon och därmed en betydande plattform för vinstgivande tillväxt”, skriver bolaget på sin hemsida.

Torsdag 14 september

Slutkurs: 420 kronor, -2 kronor

Financial Times skriver att MAN har föreslagit ett kontantbud till Scanias två största aktieägare som värderar Scania till närmare 88 miljarder kronor. MAN erbjuder 440 kronor per aktie och ett formellt bud kan komma på måndag 18 september, enligt tidningen som hänvisar till personer med insyn i ärendet.

Fredag 15 september

Slutkurs: 427 kronor, +7 kronor

MAN har fått VW:s stöd i att förvärva Scania, skriver tyska tidningen Handelsblatt och hänvisar till icke namngivna personer nära MAN. Scanias vd Håkan Samuelsson och VW:s vd Bernd Pischetsrieder har kommit överens om en affär, enligt tidningen. VW ska enligt tidningen träffa Scanias andra storägare Investor ”för att diskutera strategier”.

Måndag 18 september

Slutkurs: 449,5 kronor, +22,5 kronor

MAN berättar att de köpt 5 procent av aktierna i Scania och lägger bud på motsvarande 440 kronor per aktie i Scania. Håkan Samuelsson håller presskonferens i Stockholm. Styrelserna i både Investor och Scania tackar nej till erbjudandet redan på eftermiddagen. På kvällen samlar Håkan Samuelsson storägare i Scania till ett stormöte på Handelsbankens huvudkontor.

Onsdag 20 september

Slutkurs: 446 kronor, +0 kronor

Hasse Johansson, chef för forskning och utveckling på Scania, säger till nyhetsbyrån Reuters vid lastbilsmässan i Hannover att Scania står starkt på egna ben. ”Jag är övertygad om att Scania kan fortsätta växa organiskt som vi gjort genom åren /…/ Vi har kunskapen och resurserna för att möta de tekniska utmaningarna. Jag är övertygad om att vi kommer utvecklas positivt, med lönsam tillväxt”, säger han till Reuters.

Torsdag 21 september

Slutkurs: 443,5 kronor, -2,5 kronor

Süddeutsche Zeitung skriver att VW antagligen inte kommer att stjälpa MAN:s planer att ta över Scania. VW vill dock ha en stark ställning i det nya företaget. Det uppger industrikällor till den tyska tidningen. Branschbedömare, som citeras i artikeln, tror att VW kan vara intresserat av en post i MAN.

Fredag 22 september

Slutkurs: 458,5 kronor, +15 kronor

Den tyska fordonskoncernen MAN planerar att lägga ett ”mer attraktivt” bud på Scania under nästa vecka, säger Håkan Samuelsson. Det uppger Wall Street Journal. Håkan Samuelsson håller under dagen ett möte med investerare på Great Eastern Hotel i London. ”VW verkar vara med på själva strategin, men eftersom vd också är ordförande i Scania vill han hålla en lägre profil”, sa en förvaltare som var med på mötet till Affärsvärlden.se. Uppgifterna får Scaniaaktien att rusa.

Måndag 25 september

Slutkurs: 460,5 kronor, +2 kronor

Flera medier berättar om att Håkan Samuelsson, samma dag som budet lades, skrev till dåvarande statsminister Göran Persson. Enligt uppgift i DI talade han även med både näringsminister Thomas Östros och blivande statsministern Fredrik Reinfeldt.

Tisdag 26 september

Slutkurs: 432 kronor, -28,5 kronor

Bernd Pischetsrieder säger i Financial Times att MAN ska dra tillbaka sitt fientliga bud på Scania och i stället föra privata diskussioner. Bernd Pischetsrieder säger i artikeln att han skulle föredra en kombination mellan Scania, MAN och VW:s lastbilsverksamhet i Brasilien. ”Enligt mig kan inte detta uppnås genom att MAN tar över Scania. Jag har avvisat budet och har inga som helst planer på att ändra mig”, sa Bernd Pischetsrieder. Scaniaaktien rasar som en följd av uppgifterna.

Onsdag 27 september

Slutkurs: 449 kronor, +17 kronor

Dagens Industri skriver att Scaniachefen Leif Östling på måndagskvällen haft ett möte med ett antal storägare i bolaget. Enligt tidningen ska Östling vid mötet varit mer positiv till en fusion med MAN och ha sagt att det finns en logik för en affär. Scania är dock fortsatt tyst och kommenterar inte uppgifterna. Aktiekursen återhämtar sig till följd av uppgifterna.

Torsdag 28 september

Slutkurs: 458 kronor, +9 kronor

Wall Street Journal skriver att Bernd Pischetsrieder har talat med Håkan Samuelsson och säger att han är optimistisk om att hans bolag kan lösa oenigheterna kring MAN:s bud på Scania. Han ville, enligt tidningen, inte gå in på detaljer om sin konversation med Håkan Samuelsson men sade att han tror att en bättre lösning skulle vara en trepartsfusion som inkluderar VW:s lastbilsverksamhet i Brasilien.

Måndag 2 oktober

Slutkurs: 451,5 kronor, -3,5 kronor

Den tyska veckotidningen Focus skriver att Håkan Samuelsson och Bernd Pischetsrieder är i stort eniga om att skapa en ny lastbilstillverkare där svenska Scania blir en del. Det enda som återstår är, enligt tidningen, att komma fram till hur stor andel av MAN som ska kontrolleras av VW.

Onsdag 4 oktober

Slutkurs: 476,5 kronor, +26,5 kronor

En källa till nyhetsbyrån Direkt skriver att VW snart kommer att meddela att bolaget köpt en större post aktier i MAN. Strax därefter bekräftar VW i ett pressmeddelande att det köpt 15,06 procent av aktierna i MAN. VW klargör att det inte finns någon avsikt att ta över hela MAN. En talesman från MAN säger att han välkomnar VW som aktieägare i MAN.

Fredag 6 oktober

Slutkurs: 474,5 kronor, -0,5 kronor

VW meddelar att bolaget ska hålla en telefonkonferens nästföljande måndag klockan 15.00 där Bernd Pieschetsrieder deltar. ”Konferensen handlar om VW:s köp av aktier i MAN”, säger Christine Ritz vid VW:s pressavdelning till Direkt.

Måndag 9 oktober

Slutkurs: 453,5 kronor, -21 kronor

Scaniaaktien stoppas igen. Bernd Pischetsrieder säger på telefonkonferensen att VW ”ser stora synergier mellan MAN och Scania och vill maximera dessa. Nu ska företagsledningarna få fyra veckor för att prata ihop sig – annars görs affären ändå”, enligt Affärsvärlden.se. Bernd Pischetsrieder meddelar nu att han inte deltar i Scanias styrelsemöten på grund av jäv. I ett pressmeddelande meddelar MAN att de överväger att dra tillbaka sitt bud på Scania ”under vissa villkor”.

Onsdag 11 oktober

Slutkurs: 445 kronor, -2 kronor

På onsdagskvällen avslöjar Affärsvärlden.se att MAN ringer runt till storägare i Scania och köper upp stora poster i bolaget till priset 475 kronor, vilket också ska vara nivån för ett nytt bud.

Torsdag 12 oktober

Slutkurs: 490 kronor, +45 kronor

MAN bekräftar i ett pressmeddelande att man nu har 14,3 procent och att budet höjs till 475 kronor. Scanias huvudägare Investor håller presskonferens på förmiddagen där de upprepar sitt nej till det första budet. Senare på dagen kommer nej från både Investor och Scania även angående det nya budet.

Måndag 16 oktober

Kurs kl 13.00: 498 kronor, +8 kronor

VW meddelar under helgen att bolaget stöder MAN:s bud på Scania. MAN skickar å sin sida ut ett pressmeddelande där de ”välkomnar VW:s uttalande och ser fram emot förhandlingar med Scania”. Scania håller presskonferens i samband med presentationen av delårsrapporten där Leif Östling förnekar att de talar med MAN och beskriver det tyska boalgets beteende som ”oerhört fientligt”.

KÄLLOR: Där inget annat anges, huvudsakligen nyhetsbyråerna Direkt och Ticker, Affärsvärlden.se samt även Reuters, Bloombergs, TT, Financial Times och större svenska dagstidningar som DN, DI och SvD. För pressmeddelanden och officiell information MAN:s, Investors, VW:s och Scanias hemsidor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco