SOLITAIR: Ännu en hunsad minoritet
Förvecklingarna i flygleasingbolaget Solitair överraskar inte.Ägarturbulens och åsidosatt minoritet har hört till mönstretunder de sju år som företaget funnits på Stockholmsbörsen. Ifredags meddelade VD Niklas Lund att han avgår. Detsamma gällerordföranden Björn Edgren och de övriga svenskastyrelsemedlemmarna. Vid en extrastämma den 5 februaritillträder en ny styrelse, enligt förslag från huvudägarenamerikanska Wexford Management. Wexfords avsikt är att tvärtemottidigare uttalanden – återuppta flygleasingverksamhetenen somavvecklades i fjol. Enligt ett pressmeddelande skall stämmanäven ta ställning till en ombasering av verksamheten till USA.
Eftersom Solitairs inriktning är oklar har bolaget satts på O–listans observationsavdelning.
Minoritetsägarna vill ha en likvidering eftersom det är bästasättet att få del av tillgångarna, den 550 miljoner kronor storakassan. De fruktar att pengarna i stället används förflygplansköp och annan verksamhet som missgynnar de svenskaaktieägarna. Det vore i så fall inte första gången som Solitairblåser sina småaktieägare.
När företaget noterades 1990 var det en god affär för säljarna,eftersom Solitair sattes på börsen när flygmarknaden var i topp.Hösten 1990 utbröt emellertid Irakkriget och med det inleddes enlångvarig nedgångsperiod för trafikflyget. Solitairs aktieägarehar generellt fått mycket dålig avkastning.
I den mån styrelse och ledning inte har bestått av advokatertillsatta för att bevaka kreditgivarnas fordran har denbefolkats av för svensk aktiemarknad okända personer – iåtminstone ett fall med kriminellt förflutet. Det utländskainslaget har också varit stort på senare år. Riskvilligainternationella investerare har sett betydande potential iSolitairs kassa och stora krets av aktieägare. Sedan 1996 ärWexford, ett amerikanskt företag med låg profil, ägare tilldrygt 50 procent av rösterna.
Under 1996 och 1997 har marknaden för begagnade flygplan blivitmycket bättre. I takt med att oförmånliga hyreskontrakt löpt uthar Solitair kunnat få bättre betalt. Sedan mitten av novemberfinns inga plan längre kvar i företagets ägo. De har sålts till,såvitt det går att bedöma, hyggliga priser. Avsikten var framtills nyligen att avveckla flygdelen.
Wexfords omsvängning kan motiveras med att marknaden försvagatsde senaste månaderna på grund av krisen i Asien. Det skullealltså kunna vara rätt tillfälle att börja köpa nu. Rentprincipiellt stämmer det kanske. Men Solitair har inte dentekniska kompetens och den stora organisation som krävs för attbli en kraft att räkna med i den hårda leasingbranschen. Däremotfinns stor risk för att Wexfords ambitioner gröper ur Solitairskapital genom investeringar och andra kringkostnader. Eftersombolagets förtroendekapital är uttömt är minoritetsägarnas önskanatt ta pengarna och sticka begriplig. Men det går inte. HarWexford majoriteten, innebär det också rätt att bestämma.Visserligen agerar Wexford på ett hänsynslöst sätt motminoriteten. Men någon bolagsplundring eller några andralagbrott finns det inga bevis för, även om man inom polisensekobrottsenhet håller sig informerad om det hela.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.