Spotify: ”Det finns inga garantier för när vi kommer att nå lönsamhet”

I år är det tio år sedan Spotify lanserades och snart kan bolaget börsnoteras. Det kommer sannolikt inte få några direkta effekter för användarna, tror sparekonomen Johanna Kull. ”Men ur ett långsiktigt perspektiv måste Spotify fortsätta ta fram tjänster som vi kunder inte ens visste att vi efterfrågade”, säger hon.

När Ny Teknik skrev om det då tre år gamla Spotify i början av 2009 lyftes musiktjänsten fram som ett sätt att äntligen, på ett enkelt, lagligt och billigt sätt ”få massor av musik till datorn”. Då var det något unikt. I dag är det en självklarhet. Tjänsten har blivit världens största för strömmande musik med 71 miljoner betalande användare globalt och ungefär lika många som kör gratisversionen.

Runt hörnet väntar börsnotering. Vägen dit har varit krokig, med kritik från artister, stämningar och felsatsningar (se tidslinje här nedanför). Och fortfarande går inte Spotify med vinst. Kommer det att bli någon ändring på det?

Att Spotify är ett tillväxtbolag som på relativt kort tid har blivit ledande och jämförs med både Google och Apple är inte enbart positivt, enligt Johanna Kull, sparekonom på Avanza.

– Det skapar höga förväntningar. Men Spotify går fortfarande inte med vinst och man måste vara förberedd på ganska stora kursrörelser.

Ser du andra hinder för Spotify?

– Även om de är marknadsledande i dag så är deras konkurrenter, däribland Apple, inga duvungar. Spotify har också fått kritik för att de inte har gett tillräckligt bra ersättning till artister. En annan utmaning är att intäkterna per abonnent har sjunkit, samtidigt som det finns en rätt hård prispress på marknaden. Det gäller för Spotify att få in en bra marginal per användare och där har trenden snarare varit sjunkande.

”Spotify en riktig framgångssaga”

Om Spotify börsnoteras kommer de att tvingas bli öppnare om sin ekonomi. Hur kan det påverka Spotify och bilden av företaget?

– En av utmaningarna för ett företag som börsnoteras är att huvudägarna och småsparare har olika perspektiv. Om vi jämför med H&M har Persson-familjen ett närmast oändligt tidsperspektiv medan småspararna kan ha ett mer kortsiktigt. Att börsnoteras innebär också en större insyn i bolaget, vilket kan öppna upp för mer kritik.

Kan börsnoteringen innebära några förändringar för användarna, vad gäller exempelvis pris, tror du?

– Nej, börsnoteringen kommer sannolikt inte att innebära några direkta effekter, men ur ett långsiktigt perspektiv måste Spotify fortsätta ta fram tjänster som vi kunder inte ens visste att vi efterfrågade.

– Hittills är Spotify en riktig framgångssaga som har kommit extremt långt på tio år, något som jag absolut tror att de har potential att fortsätta att vara. En börsnotering gör det också lättare för Spotify att köpa upp andra bolag när de nu kan betala med aktier i egna bolaget, och det är möjligt att de redan har planer på det, säger Johanna Kull.

Spotify uppger i sin ansökan om direktnotering på New York-börsen, daterad till den 28 februari, att de kommer att fortsätta arbeta för att få in fler premium- och gratisanvändare för att öka sina intäkter, minska sina operativa förluster och så småningom nå lönsamhet. Men ”det finns inga garantier för när vi kommer att nå lönsamhet, om alls”. Spotify räknar också med att deras kostnader kommer att öka, vilket ytterligare kan försvåra för bolaget att faktiskt börja gå med vinst.

Spotify har betalat 8 miljarder euro till artister

Det finns flera riskområden som Spotify tar upp i sin ansökan, bland annat att bolaget är beroende av licenser från tredje part för ljudinspelningar och musik. För att gå med vinst eller få ett positivt kassaflöde behöver Spotify ha en tillräckligt stor omsättning, men bolaget är beroende av dem som levererar innehåll till musiktjänsten och kan inte påverka tillgången till musik och annat innehåll. Det finns heller inga garantier för att Spotify kan behålla de musiklicenser de har i dag.

Förra året uppgick Spotifys intäkter till drygt 41 miljarder svenska kronor med kostnader på drygt 32,2 miljarder. Bolaget satsade drygt 4 miljarder kronor på forskning och utveckling och cirka 5,7 miljarder kronor på försäljning och marknadsföring. Rörelseförlusten landade på drygt 3,8 miljarder kronor.

Spotify har sedan starten, enligt sin ansökan om börsnotering, betalat ut mer än åtta miljarder euro till artister, musikförlag och musikbolag.

Spotifys början, uppgång och motgångar

April 2006: Daniel Ek och Martin Lorentzon grundar Spotify.

Maj 2007: Den första betaversionen av Spotify släpps, för inbjudna.

Oktober 2008: Spotify lanseras, med avtal med några av världens största skivbolag. Företaget har tjugo anställda.

Våren 2009: Spotify når 1 miljon användare.

Augusti 2009: Spotify får kritik för att ersättningen till artister är för låg, från bland andra Magnus Uggla.

Februari 2010: Sean Parker, grundare av Napster, investerar i Spotify.

Mars 2011: Spotify har nu 1 miljon betalande prenumeranter.

November 2014: Taylor Swift plockar bort all sin musik från Spotify förutom en låt. Hon är kritisk mot den ersättning som artister på Spotify får.

2015: Spotify har över 1 600 anställda i ett trettiotal länder. På Stockholmskontoret jobbar cirka 750 personer. I början av året finns tjänsten i 58 länder och har cirka 20 miljoner betalande abonnenter. I maj samma år går Spotify ut med att tjänsten ska få en mängd nya funktioner, video, podcasts och radio. I oktober står det klart att det inte blir någon satsning på egna tv-serier.

Januari 2016: Spotify släpper en videotjänst, som framförallt handlar om att mobilanvändare kan titta på kortare klipp.

Oktober 2017: Spotify ifrågasätter ett projekt vid Umeå universitet som bland annat kartlägger Spotifys algoritmer. Spotifys jurister är ”synnerligen bekymrade” över forskarnas arbetsmetoder. Spotify anklagas för att ha försökt dra in forskningsbidrag, något forskarna ser som ett hot mot fri forskning.

December 2017: Wixen Music Publishing, som äger musiklicenser för legender som Tom Petty och Stevie Nicks, stämmer Spotify på 1,6 miljarder dollar. Enligt Wixen Music Publishing ska strömningstjänsten ha använt tusentals låtar utan tillstånd och utan att ha betalat ut ersättning.

Januari 2018: Spotify har som största strömmande musiktjänst i världen 71 miljoner betalande prenumeranter (konkurrenten Apple Music uppges ha 36 miljoner) och antalet som använder Spotifys gratisversion ska vara ungefär lika många. Spotify finns i 61 länder.

Spotify lanserar sitt nya multimediaformat Spot, som kompletterar ljudinnehåll med foton, videoklipp och text.

Februari 2018: Spotify medger enligt CNBC att Google är en konkurrent, men också att bolaget är beroende av Google och dess offentliga molninfrastruktur. Detta beroende väntas bara öka, då Spotify har meddelat att snart all databehandling och lagring kommer att finnas i Googles Cloud Platform.

Den 28 februari ansöker musiktjänsten om direktnotering på New York-börsen.

Av: Ania Obminska

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.