Stora Ensos vd: Sex globala trender

Stora Enso satsar på utveckling av biomaterial som alternativ till plast och aluminium i vätskeförpackningar. Den nya vd:n vill förändra en del av Stora Enso till ett ”biokemiföretag” för förnybara material.

Karl-Henrik Sundström
läser tre morgontidningar på papper till frukost. Han skiljer sig alltså
från många andra, som börjat läsa nyheterna på paddan eller avsagt sig
prenumerationen helt.

Men så
är han ju också vd för pappers- och kartongtillverkaren Stora Enso, som
tvingats se hur efterfrågan och priset på papper har rasat.

Inte bara Stora Enso; hela branschen står under ett hårt omvandlingstryck.

Karl-Henrik
Sundström har sedan han tillträdde som vd i augusti förra året talat
sig hes om vikten av innovation. Nu sitter Stora Ensos vd till och med i
regeringens nya Innovationsråd. Han tackade ja direkt.

– Det är inte var dag som statsministern ringer Kalle Sundström. Så det var självklart för mig att ställa upp.

Han
ser sig som svensk basindustris representant i Innovationsrådet. Men
hans 22 år på Ericsson har förstås också påverkat världsbilden.

– Sveriges basindustri behöver vässa sig med innovation, säger Sundström.

Att
öka innovationen i ett företag är förstås lättare sagt än gjort. Nya
chefen för det drygt 725 år gamla företaget försäkrar att Stora Enso
också tagit de första stegen i den stora omställningen.


Men först måste man faktiskt tala mycket och ofta om innovationens
avgörande betydelse för att vi ska lyckas framöver, framhärdar han.

Sundström
har därför visat anställda och investerare de sex globala trender som
kommer att påverka bolaget framöver. Hans slutsats är att efterfrågan på
förnybart material som utvinns ur skogen har framtiden för sig när
medvetenheten om klimatproblemen ökar liksom välståndet i
utvecklingsländerna. Men det är inte bara efterfrågan på de
traditionella materialen kartong och trä som väntas öka. Hoppet om
tillväxt och högre marginaler står till nya biomaterial som ersättning
för kritiserad plast och aluminium i exempelvis vätskekartong i
livsmedelsförpackningar.

– Vi
på Stora Enso sitter ju faktiskt på en grön oljekälla. Allting som
tillverkas av fossila bränslen i dag kan göras med skogsråvara i morgon.
Det är nog det som överraskat mig mest sedan jag kom hit, säger
Karl-Henrik Sundström.

För
att få fart på innovationsarbetet kallade Sundström till ett stort möte i
våras med 300 lednings- och nyckelpersoner. Det ägnades helt åt
innovationsprocesser.

– Nu arbetar 50 av personerna vidare och ska redovisa sina idéer för ledningen i oktober.

Nytt
är också Innovationscentret i Helsingfors, där kunder ska bjudas in för
att bli delaktiga i Stora Ensos innovationsprojekt. Det är ett exempel
på företagets nya så kallade ”snabbare innovationsmodell”, som infördes i
höstas.

I höst öppnas
dessutom ett nytt forskningscenter för förnybara material i Sickla söder
om Stockholm. Det nya labbet, som tas i bruk i höst, kommer att ha 100
anställda, varav hälften är nyrekryteringar. I Sickla ska forskarna
arbeta vidare med material av lignin och sockerarter, som kan utvinnas
ur biomassan.

Även förvärv
och samarbete med forskningsintensiva bolag ska få fart på den egna
innovationen, menar Sundström. Förra sommaren köpte Stora Enso det
amerikanska bioteknikföretaget Virdia. Bolaget har en teknik som
separerar de olika delarna i biomassan – cellulosa, hemicellulosa
(socker) och lignin – och omvandlar dessa till högraffinerat socker. Det
kan i sin tur användas som sötningsmedel och för framställning av
biologiskt nedbrytbara platser.


Vi skulle också kunna framställa kemikalier av lignin. Exempelvis harts
som vi själva använder som bindemedel i lim i våra trävaror, säger
Sundström.

Det dröjer innan de nya biomaterialen får någon större påverkan på försäljningen.


Det tar nog fem tio år innan 10 procent av vår kartongförsäljning har
skikt av MFC eller någon nedbrytbar plast från lignin. Tänk på att det
också tar Ericsson 15 år att ta fram ett mobilsystem, säger han.

Stora
Enso räknar med att det går betydligt fortare att ta fram nya
förpackningslösningar, som den smarta kartongen, som visades upp
häromdagen.

Den ökade
satsningen på innovation är inte gratis. Karl-Henrik Sundström räknar
med att satsa mer på forskning och utveckling. För närvarande lägger
bolaget ungefär 1,3 procent av sin omsättning.

– Andelen kommer att öka. Men det blir inte några 5 procent. Det har vi inte marginal till, säger han.

Sex globala trender

Här är de globala trender som Stora Enso anser kommer innebära att ett hållbart skogsbruk behövs mer än någonsin.

  • Växande befolkning.
  • Urbanisering.
  • Ökade disponibla inkomster.
  • Ekomedvetenhet.
  • Ny livsstil.
  • Digitalisering.

Karl-Henrik Sundström

Ålder: 55 år.

Bor: Stockholm.

Utbildning: Företagsekonomi vid Uppsala universitet, examen 1985.

Karriär: Ericsson 1985–2008, NXP 2008–2012, Stora Enso 2012–.

Aktuell: En av medlemmarna i statsministerns nya Innovationsråd.

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets