Swedish Matchs intäkter och resultat i första kvartalet i linje med förväntningarna

Tobaksbolaget Swedish Match redovisar intäkter och resultat i första kvartalet 2022 i linje med analytikernas förväntningarna.
Swedish Matchs intäkter och resultat i första kvartalet i linje med förväntningarna - SWEDISH MATCH
Swedish Match, tobak- och snusprodukter Foto: Janerik Henriksson / TT
Nettoomsättningen steg 9,8% till 4 892 miljoner kronor (4 455). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 4 951 miljoner kronor. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 2 procent för det första kvartalet.

Rörelseresultatet blev 2 024 miljoner kronor (2 354), väntat rörelseresultat var 2 047 miljoner kronor. Rörelsemarginalen var 41,4% (52,8).

Justerat rörelseresultat uppgick till 2 024 miljoner kronor (2 054), väntat var 2 047, med en justerad rörelsemarginal på 41,4% (46,1).

Resultatet före skatt var 1 937 miljoner kronor (2 265).

Resultatet efter skatt blev 1 493 miljoner kronor (1 780), analytikerkonsensus låg på 1 501 miljoner kronor.

Resultat per aktie hamnade på 0,98 kronor (1,12).

Rökfria produkter ökade sin försäljning med 16% och rörelseresultatet steg med 10%. Fortsatt sekventiella marknadsandelsvinster för ZYN på den snabbväxande marknaden för nikotinportioner i USA. Verksamheten för rökfria produkter i USA, och i synnerhet den starka utvecklingen för ZYN, drev ökad försäljning och rörelseresultat.

Philip Morris lade tidigare i morse ett uppköpsbud på samtliga aktier i Swedish Match på 106 kronor per aktie. Styrelsen i Swedish Match rekommenderar aktieägarna att acceptera budet.

Swedish Match förväntar sig en betydande ökning av konsumenters efterfrågan på säkrare alternativ till cigaretter. Swedish Match förväntar sig vidare att nikotinportionskategorin fortsätter att utvecklas som förstahandsvalet bland ännu fler konsumenter som söker en tillfredsställande upplevelse inom området för produkter med reducerad risk. Med den mycket attraktiva potentialen för nikotinportionskategorin förväntar sig Swedish Match att konkurrensen kommer att förbli intensiv.

I USA och Skandinavien samt på övriga marknader planerar Swedish Match att ytterligare öka investeringarna under 2022 för att dra fördel av tillväxtmöjligheterna, speciellt avseende nikotinportioner. På övriga marknader noterar Swedish Match betydande möjligheter på såväl existerande som på nya marknader.

Kapitalinvesteringarna förväntas vara av liknande omfattning som under 2021. Den effektiva underliggande bolagsskatten för koncernen för 2022, exklusive intressebolag, förväntas vara omkring 23%.

Swedish Match avser att fortsätta återföra medel som inte behövs inom verksamheten till aktieägarna.

Swedish Match, Mkr Q1-2022 Konsensus Förändring mot konsensus Q1-2021 Förändring
Nettoomsättning 4 892 4 951 -1,2% 4 455 9,8%
Rörelseresultat 2 024 2 047 -1,1% 2 354 -14,0%
Rörelsemarginal 41,4% 41,3% 52,8%
Rörelseresultat, justerat 2 024 2 047 -1,1% 2 054 -1,5%
Rörelsemarginal, justerad 41,4% 41,3% 46,1%
Resultat före skatt 1 937 2 265 -14,5%
Nettoresultat 1 493 1 501 -0,5% 1 780 -16,1%
Resultat per aktie, kronor 0,98 1,12 -12,5%

Konsensusdata från Bloomberg

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets