Synergier lyfter kranbolaget

Med synergierna i jätteförvärvet MHPS behöver Konecranes inte hjälp av marknaden för att lyfta vinsten de kommande åren. Det och den låga värderingen lockar till köp.

Det finländska industri- och hamnkransbolaget Konecranes, som knoppades av från Kone 1994, har länge varit en underpresterare – både på börsen och i verksamheten. Det gamla marginalmålet på 10 procent har bolaget bara nått tre gånger sedan millennieskiftet. Allt som oftast har marginalen legat kring hälften av målnivån. Och på börsen kostar aktien ungefär lika mycket nu som den gjorde i mitten av 2007.

Ingen strålande utveckling, med andra ord. Det kan dock vara på väg att förändras. Under 2016 lyckades bolaget efter visst stök från kinesiska Zoomlion köpa amerikanska Terex verksamhet för industri- och hamnkranar, MHPS, för totalt ungefär 1,4 miljarder euro i kontanter och aktier. Förutom cirka 1,4 miljarder euro i försäljning och en uppsättning kompletterande produkter, gav förvärvet nämligen Konecranes en trovärdig väg till en högre lönsamhet genom de 140 miljoner euro i kostnadssynergier som identifierats.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Carnegie Fonder