Teslas marknadsandel i USA sjunker till lägsta på flera år

Elbilstillverkaren Teslas marknadsandel i USA föll under augusti till den lägsta nivån på nästan åtta år.
en cybertruck och elon musk med keps
Teslas VD Elon Musk. Foto: David Zalubowski AP / Tesla

Det enligt statistik som analysfirman Cox Automotive delat med sig av till Reuters.

Märket stod för bara 38 procent av den totala elbilsförsäljningen under sommarmånaden. Historiskt har nivån varit uppe på 80 procent. Utfallet motsvarar också första gången som försäljningen faller under 40 procent-strecket sedan oktober 2017 när bolaget höll på att öka produktionen av Model 3.

Teslas förlorade marknadsandelar återspeglar dels en ökad konkurrens, men också egna prioriteringar av robotaxis och humanoida robotar framför lansering av nya och billigare elbilsmodeller.

“Jag vet att de positionerar sig som ett robot- och AI-företag. Men när man är ett bilföretag, när man inte har nya produkter, kommer ens andel att börja minska”, sade Stephanie Valdez Streaty på Cox till nyhetsbyrån.

Läs mer: Trippelsmäll bakom Teslas ras: ”Fast i en riktig rävsax”

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.