Tre hål i väggen

Vattenfalls aviserade miljardinvestering i elmätare är ett sättatt komma åt en marknad för kringtjänster, som kan bli större änelförsäljningen, exempelvis larm och internetanslutning.

I förra veckan gjorde Vattenfall ett uppmärksammat utspel när VDCarl-Erik Nyquist för Svenska Dagbladet berättade att tremiljarder kr skall investeras på tre år för att förse företagets900.000 privatkunder i Sverige och Finland med gratis elmätare.Konkurrenterna talar om monopolfasoner och antyder attkonkurrensen skulle snedvridas därför att Vattenfall indirektlåter andra betala genom att staten får lägre avkastning elleratt nätavgifterna höjs. Det är svårt att förstå kritiken.Tvärtom kan det hävdas att Vattenfall tar en stor risk somförser sina kunder med gratis elmätare, som annars kostar 2.500kr. Med en mätare är kunderna fria att handla från vem de vill,efter en uppsägningstid på sex månader. Vattenfall kan alltsåförlora mängder med kunder, när de väl fått en mätare.

Varför gör då Vattenfall detta? Viktigast är att företaget villförhindra att det blir en övergång till schablonmätning, alltsåatt debitering sker utifrån vilken typkund man är. Med schablonslipper kunderna mätarkravet och kan byta leverantör mot enmindre avgift. En stor rörelse bland kunderna skulle kunnauppstå och slå hårt mot Vattenfall, som är landets störstaeldistributör med 15 procent av marknaden. Därför har Vattenfallintresse av att övergången sker långsamt.

Att politikerna, via sina poster i styrelsen, skulle ha agerat ibakgrunden för mätarsatsningen verkar inte så troligt.Vattenfalls ledning är numera noga med att hävda en rågång tillpolitikerna och att bolaget skall agera affärsmässigt. Alltflerkräver annars schablonmätning för att det skall bli fart påkonkurrensen. Det finns dock nackdelar med den metoden, främstatt incitamentet försvinner att hålla nere elanvändningen dånäten är hårt belastade. Och det finns ännu inga tecken på attpolitikerna skulle ändra ellagen så att mätarkravet slopas. INorge, som tillämpar schabloner, har den kraftiga ökningen avelanvändningen i år aktualiserat mätarkrav för de med störreförbrukning.

Med sitt utspel vill Vattenfall markera att det finnskommersiella möjligheter kring intelligenta elmätare. Andratjänster, kopplade till mätaren, skall kunna erbjudas elkundernaoch göra att de håller fast vid Vattenfall som leverantör.Ambitionen är att öka marknadsandelen.

Utöver självklara tjänster som lättlästa elräkningar medspecifikation av hur mycket som går till olika ändamål finns enrad andra funktioner som kunden kan tänkas vara intresserad av:styrning av hushållsmaskiner och armaturer, olika larmfunktioner(brand, inbrott, läckage, trygghet). Elnäten kan också användasför internet, telefoni och kabel-tv (se Afv nr 46). Vattenfallgör bedömningen att inkomstmöjligheterna på dessa kringtjänsterkan bli större än själva elförsäljningen, som håller på attutvecklas till en lågmarginalrörelse. I så fall går elföretagensamma väg som bensinbolagen. De tjänar mer på att säljalivsmedel än på att tillhandahålla bensin.

Få småkunder har bytt elleverantör; bara några promille. Menhotet att de numera kan göra det, till en rimlig kostnad, harsänkt hela prisnivån. Främst gäller det för större förbrukare,det vill säga villor med elvärme. I början av året låg detgenomsnittliga elpriset för denna kund på 26 öre per kWh,exklusive moms, elskatt och nätavgift. Nu har elpriset på flerahåll pressats ned till omkring 23 öre. De som varit aktiva ochbytt har kunnat komma ännu lägre, men då tillkommer kostnad förmätare. Se vidare Tema Energi sidan 44.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF