Truecallers VD: Festperiod gör oss optimistiska

Truecaller levererade en kvartalsrapport något under förväntan, men VD Rishit Jhunjhunwala betonar att bolaget står starkt trots en konkurrensutsatt marknad. "Vi har haft konkurrens i många år – det viktiga är att vi fortsätter leverera en överlägsen produkt," säger han till Afv.
Truecallers VD: Festperiod gör oss optimistiska - Rishit Jhunjhunwala_4
Truecallers VD Rishit Jhunjhunwala. Foto: Truecaller

Truecaller, som erbjuder tjänster för säkerhets- och identifieringsverktyg för samtal, levererade under fredagsmorgonen sin rapport för det andra kvartalet. Bolaget redovisade en omsättning om 496,4 Mkr, en ökning med 8,9% jämfört med samma period förra året. Utfallet landade lite lägre än analytikernas estimat som var på 510 Mkr.

Rörelseresultatet uppgick till 157 Mkr, en ökning från 151,5 Mkr året innan. Samtidigt sjönk rörelsemarginalen från 33,2 % till 31,6 %.

“Vi växte användarbasen med 15 % till 427 miljoner och ökade omsättningen med 21 % i fast valuta. Med en EBITDA-marginal, utan incitamentskostander, på nära 43 % visar vi att grunderna är starka,” säger VD, Rishit Jhunjhunwala, till Afv.

“Det gör oss optimistiska”

Bolaget lämnar inga framtidsprognoser, men är fortsatt optimistiskt. VD:n lyfter fram att det tredje kvartalet präglas av flera högtider i Indien, vilket historiskt har gett ett lyft för annonsmarknaden.

“Det är svårt att ge en tydlig prognos, men vi ser flera positiva signaler, ökad tillväxt inom annonser och premium. Antalet prenumeranter på iOS växte med 25% bara under andra kvartalet, och dessutom är det en festperiod i Indien som brukar driva annonsintäkter. Det gör oss optimistiska,” säger VD:n.

Snabbt växande tjänst

VD:n ser också fortsatt tillväxtmöjlighet för bolagets snabbast växande tjänst Truecaller for Business som växte 53% under perioden valutajusterat. Truecaller for Business är en företagslösning från Truecaller som hjälper företag att nå sina kunder mer effektivt och pålitligt.

“Truecaller for Business är vår snabbast växande affärsgren. Vi ser ökad användning hos befintliga kunder, vi vinner nya affärer och vi expanderar globalt, nu har vi kunder i över 35 länder,” säger Rishit Jhunjhunwala.

Orosmoln

Ett orosmoln för Truecaller är risken att en större aktör, som Apple, lanserar en liknande funktion integrerad i sitt operativsystem, något som marknaden tror skulle kunna minska behovet av Truecallers tjänst. Samtidigt framhåller VD:n att bolaget redan verkat i en hårt konkurrensutsatt miljö under flera år.

Truecallers rapport i siffror

Truecaller, Mkr Q2-2025 Konsensus Förändring mot konsensus Q2-2024 Förändring
Nettoomsättning 496,4 510 -2,7% 455,9 8,9%
Ebitda 172,8 183 -5,6% 164,7 4,9%
Ebitda-marginal 34,8% 35,9% 36,1%
Justerat ebitda 211,6 176,9 19,6%
Justerad ebitda-marginal 42,6% 38,8%
Rörelseresultat 157,0 151,5 3,6%
Rörelsemarginal 31,6% 33,2%
Nettoresultat 118,0 123,0 -4,1%
Resultat per aktie, kronor 0,34 0,35 -2,9%
Kassaflöde från löpande verksamhet 262,0 184,2 42,2%

Konsensus data från Modular Finance.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.