Verkstadsbolag
Verkstadsjättar planerar mer produktion i USA efter Trumps tullutspel

Volvo Cars meddelade i förra veckan att delar av produktionen av bilmodellen XC60 flyttas från Göteborg till en fabrik i South Carolina för att undvika tullar på bilar som säljs i USA.
Gruv- och bergbrytningsteknikbolaget Epirocs VD uppgav i Di TV att bolaget har goda möjligheter till att minska effekterna av USA:s tullar genom att flytta produktion mellan bolagets 40 fabriker globalt.
Fordonssäkerhetsbolaget Autolivs VD Mikael Bratt uppgav att tullarna gör att bolaget ser över sin produktionsstruktur.
“Vi har redan en stor produktion i USA med fem fabriker i Utah. Nu tittar vi på om vi kan öka produktionen här och på det sättet använda vår struktur på ett effektivare sätt”, sade Bratt i Di TV.
Även Getinges VD Mattias Perjos sade att bolaget överväger att förändra försörjningskedjor på grund av USA:s tullarna.
“En handfull produkter i våra nyckelkategorier skulle öka sin lönsamhet om de producerades i USA. Det gäller med dagens tullnivåer men ännu mer om det blir en höjning den 1 augusti”, sade Perjos i Di TV.
Kontraktstillverkaren Notes VD Johannes Lind-Widestam sade att bolaget ser ett ökat behov av att försörja kunder i USA från lokala fabriker.
Läs mer:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.