”Vill få bevis för hävstångseffekt”
Samtidigt har resultatförväntningarna generellt dragits upp i spåren av Scanias överraskande starka siffror för det första kvartalet. Även SKF:s rapport har bidragit till att driva upp förväntningarna.
Den förväntansbilden ger flera analytiker som Nyhetsbyrån Direkt talat med inför rapporten.
– Volvos orderingång står på ett naturligt sätt i fokus. Det såg ju väldigt starkt ut i det fjärde kvartalet och frågan är hur den utvecklingen sett ut under det första kvartalet. Sekventiellt bör det vara fråga om en uppgång i orderingången, säger en analytiker.
Han får medhåll av en kollega som utvecklar resonemanget ytterligare.
– Man vill se en fortsatt bra orderingång kopplat till utvecklingen i Europa och Sydamerika. Vad gäller Nordamerika så räknar jag faktiskt med en viss sekventiell nedgång sett till orderingången, jag tror inte att det börjat röra sig uppåt vad gäller orderingången där.
Tecknen på att efterfrågan på lastvagnar har ökat på utvecklingsmarknader har blivit allt tydligare den senaste tiden, inte minst gäller detta för Sydamerika. Scania har vittnat om en mycket stark efterfrågan i Brasilien och i Japan drar tillverkarna nytta av pågående subventionsprogram.
Samtidigt pekar flera faktorer, bland annat priserna på begagnade lastbilar och det ökande kapacitetsutnyttjandet på fraktsidan, för att förhållandena även på den europeiska marknaden håller på att förbättras. Men på den viktiga nordamerikanska marknaden väntas inte någon förbättring förrän under det andra halvåret i år.
– Ser man till utvecklingen på de olika marknaderna så vill man ändå gärna höra från Volvo att de börjar se de första tecknen på att det börjar lossna på den nordamerikanska marknaden. Brasilien vet vi ju kommer att vara starkt, konstaterar en annan analytiker.
Volvo har inte lika stor exponering mot Brasilien som Scania, cirka 9 procent av bolagets försäljning är kopplad till den brasilianska marknaden.
I samband med kvartalsrapporten kommer fokus också att riktas mot Volvos finansiella ställning och kassaflöde, i Volvo-sammanhang är detta numera nästan en hygienfaktor i samband med förväntningarna inför rapporterna.
Visserligen sänkte bolaget under det fjärde kvartalet nettoskulden i industriverksamheten med 8,9 miljarder kronor till 41,5 miljarder, men skuldsättningsnivån av eget kapital låg vid årsskiftet på 70,9 procent. “
– Volvo har ju fortfarande en ansträngd balansräkning vilket gör att kassaflödet ofrånkomligt hamnar i blickfånget, säger en analytiker och fortsätter:
– Jag väntar mig ett svagt negativt kassflöde som brukligt är för det första kvartalet, men jag tror inte att det kommer att handla om några dramatiska siffror.
En annan analytiker instämmer i förväntningarna kring kassaflödet.
– Jag tror att de kommer att leverera ett negativt kassaflöde i kvartalet. Bland annat beror det på att det skett en lageruppbyggnad i VCE, men det ligger i linje med det som vi normalt ser i ett säsongsmönster.
Under det fjärde kvartalet var det operativa kassaflödet i Volvos industriverksamhet 8,6 miljarder kronor jämfört med -1,4 miljarder kronor i det tredje kvartalet, en betydande sekventiell förbättring. I en analys som publicerades inför Volvos rapport pekar Handelsbanken Capital Markets på tre faktorer som gör att Volvo väntas kunna vända till ett positivt rörelseresultat i det första kvartalet.
Det handlar om högre volymer, högre kapacitetsutnyttjande och att kostnadsbesparingarna biter ytterligare. Det är slutsatser som andra analytiker delar och därmed har med i sina förväntningar.
– Man vill få bevis för den starka operationella hävstångseffekten som Scania uppvisat, att det handlar om en produktionsökning som ger bra marginaleffekter. Vi tror på en liknande stark utveckling inom lastvagnsverksamheten, men anläggningsverksamheten kommer att fortsätta tynga Volvo, vilket pressar ned till ett svagt positivt rörelseresultat, konstaterar en analytiker.
Volvos rörelseresultat för det första kvartalet spås landa på 395 miljoner kronor (-4.528). Här är spridningen i analytikernas bedömningar dock relativt omfattande, från -644 miljoner kronor till en rörelsevinst på 1.770 miljoner kronor. Det visar SME Direkts sammanställning av 20 stycken analytikers prognoser.
Estimatsammanställningen visar vidare att Volvo väntas presentera ett resultat före skatt på -315 miljoner kronor (-5.843) för det första kvartalet, samtidigt som omsättningen förväntas minska med marginella 0,4 procent till 55.918 miljoner kronor (56.121). I samband med rapporten kommer även bolagets marknadsprognoser att tilldra sig sedvanlig uppmärksamhet.
– Självklart är utsikterna viktiga. Ser man på lastvagnssidan sticker kanske Volvo ut jämfört med sina konkurrenter. Man ligger lite före i sina utsikter för framför allt Europa medan andra europeiska producenter är mer försiktiga, säger en analytiker.
Volvos prognos för 2010 är att lastvagnsmarknaden i Europa kommer att öka med 10 procent, medan den i Nordamerika kommer att öka med 20-30 procent.
Volvos prognos för den europeiska och nordamerikanska marknaden för anläggningsmaskiner under 2010 är att den ökar med 0-10 procent.
Asien förväntas växa med 10-20 procent, med en tillväxt i Kina på cirka 20 procent. Bolagets prognos för övriga marknader är en tillväxt med 10-20 procent.
– De kommer nog att hålla fast vid sina marknadsprognoser för anläggningsmaskiner. De hade redan i samband med bokslutsrapporten en rätt positiv syn för tillväxten för anläggningsmaskiner, men då snarare mot andra halvåret i år, så jag tror nog man kommer att upprepa den prognosen, säger analytikern vidare.
En annan hållpunkt i samband med rapporten är Volvos kostnadsbesparingar. Bolaget har tidigare meddelat att man lyckats sänka kostnaderna med 21 miljarder kronor vid utgången av 2009, jämfört med den årliga takten vid utgången av 2008.
Full effekt från kostnadsbesparingsprogrammet väntas från det andra kvartalet i år.
– De har nått takten i besparingarna, men det innebär ju samtidigt att de har positiva effekter på rullande tolv månader i det första och andra kvartalet, konstaterar en analytiker.
Volvos rapport för det första kvartalet väntas den 23 april klockan 07.30.
nullnullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.