Vintagetrenden håller i sig

På auktionshusen märks den starka vintagetrenden. Tony Frank, chef över klockvärderingen på Kaplans Auktioner, berättar att äldre klockor har blivit allt populärare de senaste åren.

Det är framför allt mekaniska herrur i stål från sent 1940-tal till mitten av 1970-­talet som efterfrågas. Men även sportmodeller med vridbara dykringar och kronografer.

– Damur är det dessvärre ingen större efterfrågan på. Vi säljer en del bättre begagnade Rolex och Omega, men det är svårare med äldre klockor. De är för små för dagens kvinnor som i allt större utsträckning väljer midsize eller herrur, säger han.

– En 40 år gammal klocka är som en veteranbil. Det går till exempel inte att duscha eller bada med en dykarklocka från 60-talet, säger Fredrik Taube, butikschef på Bo Berggren Urhandel.

Men för kunderna handlar det inte alltid om kvalitet, vad som är funktionellt eller inte. Det finns förstås en mängd orsaker till varför någon vill ha en äldre klocka.

Fredrik Taube tar dock upp en statusmarkör som är svår att rucka på, åtminstone för europeiska kunder, nämligen skillnaden mellan gamla och nya pengar.

– Om klockan har 30 år på nacken kan man låtsas att man har haft den länge.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.