Intervju Försvarsindustri
Svenska succébolaget rider på försvarsvågen – nobbar börsen
"Vi har både fått propåer om att sälja bolaget och att gå till börsen, men vi är inte intresserade", säger styrelseordföranden Stefan Persson.
I en intervju med Afv berättar han om:
✔ Varför bolaget inte är till salu
✔ Expansionsplanerna
✔ Turbulensen kring Israel-exporten

Malmöföretaget Aimpoints patenterade rödpunktsikte har blivit en exportsuccé som används av soldater, poliser och jägare världen över.
2007 vann bolaget vad som då var den största siktesupphandlingen i historien, när den amerikanska armén beställde 565 000 enheter. Men det är de senaste tre åren som efterfrågan verkligen har tagit fart, i spåren av det ryska anfallskriget mot Ukraina.
“Det har totalt exploderat. Alla ska ju rusta upp nu och det är enorma pengar som pumpas in i försvarsindustrin. För oss är det främst efterfrågan från Nato-länderna som har ökat dramatiskt, och jag tror att vi bara sett början”, säger Stefan Persson. Han är styrelseordförande för Aimpoint och VD för ägaren Sandberg Development.
Började med toarulle
Rödpunktsiktet såg dagens ljus 1975, efter ett mytomspunnet möte mellan uppfinnaren Arne Ekstrand och entreprenören Gunnar Sandberg.
Ekstrand ägnade sig åt jakt och ska ha fått idén när han rakade sig framför spegeln och såg en ljusreflektion på väggen bakom sig. Hur han än rörde sig låg ljuset kvar på samma punkt. Samma princip ligger till grund för rödpunktsiktet, där den projicerade punkten ligger kvar på målet oavsett skyttens ögonposition.
Med hjälp av en tom toarulle och en ficklampa visade Ekstrand upp sin första prototyp. Sandberg såg potentialen och hjälpte till att kommersialisera produkten. Sedan dess har över 5 miljoner sikten sålts.
Dubblar intäkterna
Enligt Stefan Persson kommer Aimpoint “garanterat” att passera 2 mdr kr i omsättning i år, vilket skulle innebära en fördubbling jämfört med 2021. Trots det menar han att siffrorna inte speglar hur stor den verkliga efterfrågan är. Företaget har de senaste åren brottats med materialbrist, produktionsbegränsningar och svårigheter att hitta personal. Men detta är nu delvis på väg att ändras.
Aimpoint (Mkr) | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 |
Omsättning | 1 754 | 1 730 | 1 305 | 1 015 | 1 074 |
Resultat efter finansiella poster | 420 | 471 | 290 | 231 | 349 |
Anställda | 348 | 299 | 262 | 240 | 222 |
Så sent som förra veckan invigdes en utbyggnad av bolagets fabrik i Gällivare, vilket fördubblar anläggningens kapacitet. Aimpoints andra fabrik ligger i Malmö och där har man nyligen gått från tvåskift till treskift, samt investerat i automation för att höja kapaciteten.
“Vi producerar närmare 400 000 sikten per år. Tanken är att vi ska gå upp till 600 000–800 000 enheter. Det finns möjligheter att växa bolaget jättemycket”, säger Stefan Persson.
Planerar fabrik i USA
Han avslöjar att det även finns planer på att bygga upp en tillverkningsenhet i USA.
“Vi tittar på möjligheten att köpa mark och bygga eget. Men man får nog räkna med att det dröjer tre år från att vi fattar ett beslut tills en sådan anläggning är uppe och kör”, säger han.
Persson medger att bolaget har tagit intryck av Trumps tullkrig och kampanj för att gynna USA-tillverkade varor.
“USA är en stor kund för oss, och det är såklart inte fel att ha produktion där just på grund av de här sakerna. Men vi diskuterade en expansion långt innan tullarna dök upp.”

“Extremt het marknad”
Enligt Persson har bolaget inte längre några problem att hitta personal, då det skett en påtaglig attitydförändring bland arbetstagare. På fyra år har personalstyrkan växt från 240 till 506.
“Tidigare var det lite känsligt att jobba mot jakt och militärindustri. Men nu är det istället många som vill bidra till totalförsvaret och söker sig till oss”, säger han.
Även på börsen har det skett en rejäl omsvängning i synen på försvarsbolag efter den ryska invasionen. Jättar som Saab och Rheinmetall har rusat cirka 450% respektive 1 000% på tre år, och ratas inte längre av hållbarhetsskäl.
Enligt Financial Times har europeiska försvars-startups dessutom tagit in 1,4 miljarder euro i kapital under årets första sju månader. Det kan jämföras med 30 miljoner euro under hela 2020.
“Det har gått från en kall till en extremt het marknad”, konstaterar Stefan Persson.
Friarna står på rad
Försvarsboomen har gjort bolaget till ett hett villebråd.
“Vi har fått flera propåer om att avyttra Aimpoint. Riskkapitalisterna har scannat hela marknaden och när jättar som BAE och Saab inte är tillgängliga går de till nästa nivå. Där dyker bolag som Aimpoint upp på radarn.”
Vad rör det sig om för sorts friare?
“Det är allt möjligt faktiskt. Både utländska intressenter och svenska konstellationer har kontaktat oss. Det har även varit propåer om att ta det till börsen. Men vi har sagt att vi inte är intresserade.”
Varför inte?
“Vi tycker inte om den noterade miljön. Sandberg har dessutom en filosofi om att vara aktiva, långsiktiga ägare som växer med våra bolag. Vi är inget investmentbolag som sysslar med räkneövningar och säljer vid en viss multipel.”
Tror på långvarig trend
Bakom Sandberg Development står doldismiljardären Per Sandberg, som ärvt familjeimperiet från sin numera avlidne far Gunnar. I portföljen finns ett 20-tal bolag, däribland börssuccén Camurus.
“Camurus är det enda undantaget där vi valt börsen. Men det var för att det krävdes väldigt mycket kapital för att bolaget skulle lyckas. I Aimpoint finns inte samma behov”, säger Persson.
Han vill inte spekulera i hur stort bolaget kan bli, men bedömer att den starka medvinden lär bestå under överskådlig tid.
“Norden har mer eller mindre monterat ner förmågan att försvara sig. Det kommer ta många, många år att bygga upp den igen. Så den här trenden kommer hålla i sig under väldigt lång tid.”

Hamnade i blåsväder
Samtidigt saknas det inte utmaningar. Vid sidan av materialbristen ser bolaget en prispress från konkurrenter i Asien och USA. Dessutom pågår ett teknikrace, där Aimpoint nu satsar på att försöka införliva AI i sina produkter. I somras blev det även uppenbart att det finns en politisk risk. V, S och MP gick då samman och krävde att regeringen stoppar exporten av rödpunktsikten till Israel.
Bakgrunden var uppgifter om att Aimpoints sikten används av israeliska soldater, och på så sätt bidrar till folkrättsbrott i Gaza och på Västbanken. Trycket blev så stort att bolaget i slutet av juli meddelade att all handel med Israel har avslutats.
“Generellt pratar vi aldrig om vilka som är våra kunder. Men här gick det till en gräns där vi behövde kommunicera kring detta. Vi utsattes för demonstrationer och det fick för stora proportioner för våra medarbetare”, säger Stefan Persson.
Han betonar att bolaget tar sitt ansvar på största allvar för hur produkterna används. Och att den sista leveransen till en israelisk vapentillverkare skedde 2024, innan konflikten eskalerade.
“Alla våra distributörer och kunder genomgår strikta juridiska och etiska bedömningar. Samtidigt är det viktigt att förstå att även om vi gör vårt yttersta kan våra produkter, precis som andra företags, ibland förekomma i sammanhang som ligger utanför vår kontroll.”
Satsar på automatisering
Bolagets fokus just nu är att fortsätta automatisera tillverkningen, vilket Persson beskriver som en nyckel för att hävda sig i konkurrensen.
“Det har visat sig att Sverige är ett väldigt bra land förutsatt att man lyckas automatisera delar av produktionsleden. Då behöver det inte vara dyrare att tillverka saker här än vad det är utomlands.”
Läs mer:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.