Zalandos justerade rörelseresultat minskade

Klädjätten Zalando redovisar en omsättning i linje med förväntat, medan det justerade resultatet kom in lägre än analytikerna räknat med i det tredje kvartalet.
Zalandos justerade rörelseresultat minskade - zalando-700_binary_6845021.jpg
”Under året har vi gjort stora framsteg inom alla områden i vår strategi, och vi har alltid behållit vårt fokus på vår långsiktiga vision om att vara utgångspunkten för mode och att bygga en verkligt hållbar plattform med mer än 30 miljarder euro i GMV till 2025. Vi ser med tillförsikt framåt in i 2022, med flera strategiska initiativ i pipelinen som kommer att engagera både kunder och partners och fortsätta driva vår hållbarhetsagenda framåt”, säger Robert Gentz, co-CEO på Zalando.

Omsättningen steg 23,4% till 2 283 miljoner euro (1 850). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 2 260.

Gross Merchandise Value, GMV, i tredje kvartalet steg 25,3% till 3 083 miljoner (2 461), väntat var 3 120.

Justerat rörelseresultat utföll på 9,8 miljoner euro (118,2), lägre än väntade 12,1, med en justerad rörelsemarginal på 0,4% (6,4). Estimaten för det justerade rörelseresultatet låg i ett brett spann på mellan 4,85 och 23,7 miljoner euro.

Resultatet före skatt var -25,3 miljoner euro (90,8).

Resultatet efter skatt blev -8,4 miljoner euro (58,5).

Antalet aktiva kunder ökade med 30% till 46,3 miljoner (35,6).

Zalando bekräftar sina helårsutsikter om en tillväxt i GMV på mellan 31 och 36%, samt med en omsättningstillväxt på mellan 26 och 31%.

Vidare väntas det justerade rörelseresultatet landa i den övre halvan av intervallet mellan 400 och 475 miljoner euro.

Zalando, MEUR Q3-2021 Konsensus Förändring mot konsensus Q3-2020 Förändring
Nettoomsättning 2 283 2 260 1,0% 1 850 23,4%
Rörelseresultat, justerat 9,8 12,1 -19,0% 118,2 -91,7%
Rörelsemarginal, justerad 0,4% 0,5% 6,4%
Resultat före skatt -25,3 90,8
Nettoresultat -8,4 58,5

Konsensusdata från Bloomberg

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.