Zeta Display: Till finbörsen före nyår

Efter morgonens rapport meddelar Zeta Display att man är mycket nära ett listbyte.
Zeta Display: Till finbörsen före nyår - Leif-Liljebrunn-Klocka_binary_6882750.jpg

Zeta Display, som levererar digitala skärmar till detaljhandeln och servicebranschen, noterades på First North våren 2011. Sedan bottennoteringen hösten 2014 har kursen tuffat på uppåt i takt med att bolaget fått flera stora kunder.

Under 2017 har bolaget skrivit avtal med flera tunga namn inom detaljhandeln, bland annat Stadium och Statoil. Bolaget har dessutom gjort flera utländska förvärv under året och nu finns bolaget i sex länder.

Sedan årsskiftet är aktien upp 34 procent på First North Premier. Men nu är det dags för listbyte, säger koncernchef Leif Liljebrunn.

– Vi lämnade in ansökan om listbyte i början av året. Vi har kommunicerat att byte av lista ska ske innan året är slut.

Bolagets kvartalsrapport släpptes under torsdagen. Den organiska omsättningstillväxten hamnade på 3,9 procent och bruttomarginalen ökade till 59 procent under det tredje kvartalet.

– Rapporten och de nya förvärven som gjorts under åren är granskade av börsrevisorer och utlåtande ska komma inom kort, säger Oscar Arp, vice koncernchef på Zeta Display.

Två möten med börsrevisorerna är bokade i månadsskiftet november-december.

– Det vi har kommunicerat gäller fortfarande, listbyte kommer att ske innan året är slut, säger säger Leif Liljebrunn.

Listbytet är ett sätt för Zeta Display att markera för marknaden är att branschen är på gång, säger koncernchefen.

– Det kommer bli allt viktigare för retail i och med att antalet kvadratmeter minskar och e-handeln ökar, man måste kommunicera mer digitalt med konsumenten.

Nya kapitalägare kan också vara ett bra sätt att växa, menar han.

– Vi vill komplettera med institutionella aktieägare. I samband med att vi gjorde en emission för några veckor sedan ökade det institutionella ägandet till 30 procent, vilket utgör en bra plattform för att växa.

Zeta Display har en kundbas med kraftig exponering mot butiker. Men utdöendet av fysiska butiker är inte ett hot mot Zeta Display, säger Leif Liljebrunn.

– Det är inte butiksdöd, kunden kommer alltid vilja ha en butik att gå till. Vi hjälper retail att flytta in e-handeln i den fysiska butiken.

Zeta Display är upp 2,2 procent efter torsdagens rapport.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.