Credit Suisse: H&M-aktien ser utmanande ut

Läget håller definitivt på att förbättras för H&M. Men klädindustrin är fortfarande extremt utmanande med en strukturellt svag efterfrågan och ett skifte till e-handel, så på medellång sikt är det osannolikt att H&M:s årliga försäljningstillväxt kommer att överträffa 5 procent. Det skriver Credit Suisse i en analysuppdatering efter att H&M i fredags bjudit in till ett för bolaget sällsynt analytikermöte i London.
Credit Suisse: H&M-aktien ser utmanande ut - hm-butik-affarsvarlden-700_binary_6895386.jpg

”H&M:s analytikerevent i fredags visade det vi redan sett under de senaste 18 månaderna /…/ H&M har återfått sin dragningskraft (”mojo”) internationellt och kunderna börjar på nytt visa intresse. Givet bolagets momentum borde detta hålla i sig under året, men hur det kommer påverka den jämförbara försäljningen är oklart”, skriver Credit Suisse.

Investmentbanken pekar även på att familjen Persson inte varit lika aktiv med aktieköp under innevarande räkenskapsår, jämfört med förra året, och att även andra aktörer så som Ikea-bolaget Interogo inte ökat sitt innehav nämnvärt de senaste månaderna.

Slutsatsen i analysen är att H&M-aktien ser utmanande ut. Credit Suisse upprepar rekommendationen underperform och riktkursen 120 kronor. H&M handlades till drygt 150 kronor vid 11.30-tiden på tisdagen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.