”Nevs är ingen Tesla. Alla ska ha råd att köra den”

INTERVJU Snart rullar 9-3:an på vägarna igen. ”När jag köpte Saab var jag ung, nu har jag en massa gråa hår", berättar Nevs-ägaren Kai Johan Jiang för Affärsvärlden efter sex års kamp.

Någon som kommer ihåg Saab? Biltillverkaren alltså. För sju, åtta år sen stod bolaget i händelsernas centrum. Saab Automobile hade ekonomiska bekymmer och ägaren, den amerikanska bilkoncernen General Motors, ville sälja. Grandiosa karaktärer som Christian von Koenigsegg och Victor Muller utmålade sig som räddare. Ryssen Viktor Antonov skulle stå för kulorna. Räddningsförsöken var många, men Saab Automobile kom aldrig på fötter. Den 19 december 2011 försattes bolaget i konkurs.

Då klev en tidigare okänd svenskkines in på scenen: Kai Johan Jiang.

Lägg hans namn på minnet.

– En dag ska jag stå staty i Trollhättan, säger han. Halvt på skämt, halvt på allvar.

***

Solen och Kai Johan Jiang strålar i kapp utanför bilfabriken i Tianjin, 20 mil söder om Peking. Hans entusiasm inför den toppmoderna, snart färdigställda fabriken går inte att dölja. Det har gått över sex år sedan han köpte Saab och nu, äntligen, ska det produceras Saabbilar som aldrig förr. Eller Nevs­bilar som de heter numera, efter att försvars-Saab tagit ensamrätten till varumärket. Det är den 20 år gamla 93:an som inom kort ska rulla på världens gator igen. Fast inte som bensinbil, utan en som går på el.

Kai Johan Jiang säger att 9-3:an är en bil för folket. I första hand det kinesiska folket.

– Nevs är ingen Tesla. Alla ska ha råd att köra den, säger han.

Affärsvärlden visas in i ett konferensrum för en dragning av Nevs platschef. Han avbryts efter halva första sliden. Kai Johan Jiang berättar begeistrat om….

Det här var inledningen av intevjun ”Det var svårare än jag trodde” i Affärsvärlden Nr 51-52/2018.

Fakta: Nevs 9-3

Nevs 9-3 har både namn och utseende från Saab 9-3. Den går att förboka i Kina från och med den 1 november.

Elmotorn har en toppeffekt på 130 kW och ett vridmoment på 280 Nm.

Batteriets kapacitet är 45 kWh vilket ger 355 kilometers räckvidd enligt den gamla och missvisande NEDC-körcykeln.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.