Einride enda svenska företaget på CNBC-topplista över banbrytare

För elfte året i rad utser CNBC 50 globala banbrytande bolag. Bland de utvalda bolagen finns fem europeiska och endast ett svenskt: transportföretaget Einride som fokuserar starkt på den amerikanska marknaden.
Einride enda svenska företaget på CNBC-topplista över banbrytare - Hemberg Einride

Förstaplatsen på CNBC:s Disruptor 50-lista 2023 intar det ideella forskningsbolaget Open AI. Men enligt den amerikanska mediekanalen är effektiv elförsörjning hett, och i det sammanhanget pekar man specifikt på göteborgska mjukvaruföretaget Einride, som elektrifierar transporter. Bolaget landar på en framskjuten 13:e plats.

Claes Hemberg är rådgivare till Einride och klev tidigt in som aktieägare:

”Att bolaget nämns kan bero på nyliga investeringar på USA-marknaden, där de har fler rullande ellastbilar och bredare tillstånd för självkörande fordon än i Europa”, säger han.

Agila amerikaner

Hemberg menar att Einride gynnas av att USA är både ett tech-och transportintensivt land, som både upptäcker och omfamnar utmanare.

”Europa är klart mer konservativt. Lägg till att amerikanska konsumentjättar är stressade över att lämna fossilberoendet. Nu hittar de både kostnadsskäl och effektiviseringar för att byta till el”, säger han.

Affärsvärlden gjorde nyligen en bredare genomlysning av framtiden på marknaden för ellastbilar. Bland bolag i Sverige siktar såväl de etablerade jättarna Volvo Trucks och Scania som den nischade nykomlingen Volta Trucks och det bredare Einride på en ledande roll i utvecklingen.

Sin framstöt på USA-marknaden gör Einride utifrån tech-fokuserade staden Austin i Texas.

”Amerikanska kunder ligger långt fram och Einride arbetar med bland andra GE Electric, Coca Cola, Maersk och Carlsberg”, säger Hemberg.

Idag omfattar bolagets orderbok 25 miljarder kronor, med de största beställningarna från USA.

Einride ser sig främst som ett software- och lösningsföretag, med blicken lyft mot en framtid med science fiction-inslag, symboliserad av de hyttlösa lastbilar företaget tillverkar i Göteborg. De övervakas idag av en operatör på distans, som i framtiden ska kunna övervaka många samtidigt.

”Visionen är ganska enkel. Bastransporterna i världen kommer att bli autonomt elektriska med den typ av robotiserade system vi har i fabriker idag. Mjukvara som integrerar lastbilsflottorna i kundens affärssystem blir en naturlig del av nästa fas. Idag finns det få sådana digitala plattformar men det kommer att skapas fler”, sa Robert Falck, VD på Einride till Affärsvärlden i en tidigare intervju.

EQT störste ägare

Falck grundade Einride tillsammans med Linnéa Kornehed Falck och Filip Lilja 2017 och har sedan dess tagit in 3,6 miljarder kronor i kapital (350 MUSD). Tunga externa ägare som lockats är bland andra riskkapitalbolagen EQT, amerikanska Capital Group och europeiska Northzone.

I motsats till Volta Trucks som siktar på en börsnotering under 2024, har Einride inte aviserat några sådana intentioner.

Einrides största ägare Andel
EQT 15%
Einrides grundare 8%
Capital Group 8%
Northzone 6.50%
Norrsken 5.50%
Temasek 4%
Källa: Einride

Sammanlagt har bolagen på Disruptor 50-listan rest 54 miljarder dollar från sina ägare de senaste åren, och bolagen beräknas idag vara värda nära sju gånger mer, det vill säga 365 miljarder dollar.

Merparten av bolagen på listan är unicorns, med en värdering över 1 mdr dollar, där sociala och klimat-ambitioner dominerar, inom allt ifrån tech, till hälsa och energi.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.