Byggmästare Ahlström: Volta Trucks kan börsnoteras första kvartalet 2024

Svenska uppstickaren Volta Trucks slåss mot globala jättar i fajten om marknaden för ellastbilar. Snart kommer bolaget behöva fylla på kassan igen, säger storägaren Byggmästare Ahlströms VD Thomas Bergström till Affärsvärlden. 
Byggmästare Ahlström: Volta Trucks kan börsnoteras första kvartalet 2024 - volta-ahlstrom
Byggmästare Ahlströms VD Tomas Bergström. Foto: Volta/Pressbild

Hur tänkte ni när ni gick in med såddfinansiering i Volta Trucks?

”När man får en sådan möjlighet på ritbordet som investerare kan man såklart övertyga sig om logiken i den specifika affärsmodellen, men man inser ju också att det är fenomenalt svårt att designa, utveckla, producera, finansiera, sälja och på flera marknader serva en ny kommersiell lastbilsprodukt i stor serieproducerad volym”, säger Tomas Bergström, VD Byggmästare Ahlströms.

”Frågetecknen är ju hur det ska genomföras och om teamet har kompetensen och förmågan, inte om efterfrågan kommer finnas eller inte. Vi har steg för steg fokuserat på genomförandet, att stegvis bygga ut organisation och att etablera ett förtroendefullt samarbete mellan ledning, styrelse, grundare och delägare. Idag, bara några år senare, är det fantastiskt vilken utveckling bolaget haft där man nu står bara månader från kommersialisering. Att som investerare få följa en sådan utveckling från nästan dag ett är en möjlighet man kanske får en gång i sitt professionella liv”, fortsätter Bergström som också sitter i styrelsen för Volta Trucks.

Det har pratats om IPO i slutet av 2023, eller början av 2024.

”Elfordonsföretag var särskilt heta på kapitalmarknaden för ett par år sedan och vissa gick tidigt SPAC-vägen. Vi valde att inte göra det, vilket i efterhand nog var rättFlera som gick den vägen lovade mycket, men har haft svårt att leverera på sina löften med kraftiga värderingsfall som följd.”

”Under 2023 kommer Volta att kommersialisera och ha intäkter och bolaget passar nog väl i publik miljö på sikt. Men det måste göras vid rätt tidpunkt. Om det är Q1 2024 eller något annat kvartal spelar ingen roll och beror också på marknadsförhållandena. Vi vill vara med och bygga ett kvalitetsbolag på lång sikt. Det här kan bli väldigt stort, men är såklart inte utan utmaningar och risker.” 

Vilken värdering använder ni idag och hur ser finansieringen ut?

”Det som framgår publikt är att den senaste rundan, i september, gjordes på ca 600 miljoner euro, post money. Ett sånt här bolag jobbar hela tiden med kapitalfrågan och bolaget har med i sammanhanget begränsat kapital utvecklat en kommersiellt färdig produkt på 2,5 år, mindre än hälften av tiden det tar för en OEM (traditionell tillverkare, reds. anm.) och sannolikt till långt längre kostnader.”

”Det kommer att behövas viss ytterligare finansiering i någon form före halvårsskiftet och intresset är generellt stort eftersom många ser att bolaget snart inte är pre-revenue. Det är en fördel eftersom kapitalmarknader idag är svårare än tidigaremen självklart finns det alltid en finansieringsrisk i sådana här bolag i denna fas.”  

Vilken är den största risken under 2023, det år som ”allt ska hända”?

”Trots att certifieringsarbete och kundtester pågått länge så är det förstås ändå hur slutprodukten tas emot av kunderna och deras chaufförer. Att funktion, kvalitet och touch and feel är på den nivån som krävs samtidigt som till exempel ladd- och serviceinfrastruktur ska fungeraBolaget tillhandahåller snart cirka 30 fordon till kunder som lagt soft orders så att de ska kunna testa och under våren konvertera till hard orders för volymproduktion. Det är klart att vi är spända på det.”  

Läs om Volta Trucks i reportaget: Vinna eller försvinna – svenska startups slåss mot jättarna

Byggmästare Ahlströms innehav

Bolag Antal Aktier Kapital Värde (Mkr)
Green Landscaping Group 8 730 123 15,76% 642
Save Life* 18 992 334 46,20% 360
Volta Trucks* 372 686 9,78% 294
Team Oliva Group* 5 525 131 17,00% 288
Fasticon* 3 199 91,70% 115
Infrea 4 019 435 20,00% 100
Ge-Te Media* 79 999 62,80% 90
Sobrera* 1 449 7,50% 10
Källa: Holdings
*Onoterade innehav

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets