Vilken sorts ledare är du?

Chefen kan vara pådrivande, uttrycksfull, analytisk eller vänskaplig. Men ingen personlighetstyp är överlägsen någon annan. Alla har sina svaga sidor.

Den chef som präglas för mycket av ett visst sätt att bete sig får problem med sitt ledarskap. I synnerhet om han eller hon bara förmår att se de medarbetare som är lika drivna, uttrycksfulla, analytiska eller glada och vänliga som chefen själv.
– Den chef som inte har förmågan att se styrkan i att alla inte är som hon eller han sitter snart kvar med ett homogent team med brister inom många områden, säger Carina Kindkvist, coach och coachmäklare på Coachhuset.
Hon ger ett exempel: Medarbetaren Mats är analytisk och bra på att lösa komplexa problem. En lojal och pålitlig medarbetare som alltid levererar i tid till hög kvalitet. Christina är ny chef på Mats avdelning. Hon är uttrycksfull, en kreativ visionär med ett högt tempo och ständigt många bollar i luften.
Christina tycker att Mats är tråkig. Eftersom hon sätter snabbhet före kvalitet har hon svårt att värdesätta Mats styrkor. Vid det första utvecklingssamtalet ger Christina, som har lätt för att uttrycka vad hon tycker, rikligt med feedback till Mats. “Du måste bli mer öppen och delta aktivt i diskussionerna här på jobbet!” Nu har Mats pressen på sig att bli mer social och göra våld på sin egen personlighet. Fokus på att Mats måste ändra på sig gör problemet större och hans självförtroende krymper. Han kämpar för att förändra sig och tappar bort det han egentligen är bra på.
– Om Christina i stället hade haft förmågan att se Mats styrkor hade han fortsatt att vara ett bra bidrag i verksamheten. Då hade han förmodligen blivit mer social också, om han känt sig trygg i att han gör ett bra jobb, säger Carina Kindkvist.
De fyra chefsstilarna här intill är definierade utifrån hur mycket en chef upplevs sträva efter att påverka och kontrollera andra, samt hur mycket känslomässig kontakt han/hon vill ha.
Chefsstilarna är inspirerade av IDI, ett beteendeinstrument som utvecklats av USA-födde Richard Zackrison, grundare till det svenska företaget Effective Consultants. IDI bygger i sin tur bland annat på psykologen Carl Jungs fyra “psykologiska typer” från 1923.
Motivet till Richard Zackrisons forskning var att undersöka om det fanns något samband mellan en viss stil hos en chef och dennes effektivitet – det vill säga om det någon chefstyp är bättre än andra. Det är det inte, visar hans forskning. Ingen chefstyp är bättre, eller mer effektiv, än någon annan.
Men en utåtriktad chef har lättare för att se starka sidor hos utåtriktade medarbetare, och brister hos andra personlighetstyper än sin egen.Den vänskapliga chefen
Särdrag: Varm lagspelare med stor empatisk förmåga. God lyssnare och lojal med både vänner och sitt företag. Jobbar ofta länge på samma arbetsplats. Har lätt för att bygga nätverk med personer som också gillar nära kontakter, men kan därmed utesluta personer som vill ha en mer professionell och formell relation. Har svårt för förändring då det ofta betyder konflikt. Förvaltar hellre än förnyar. Vill att alla ska ha det bra.
Styrkor: Prestigelös, skapar ett vänligt och avslappnat arbetsklimat.
Svagheter: Undviker obekväma beslut. Strävar efter konsensus i alla lägen.
Så utvecklas chefen: Bli bättre på att säga nej och att fokusera på resultat i stället på att alla ska ha det bra vid varje tidpunkt. Inse att det ibland inte finns tid för konsensus. Fråga dig själv om en omtyckt chef alltid är en bra chef.

Den uttrycksfulla chefen
sSärdrag: Vänlig, charmig och karismatisk. Triggas av beröm och söker bekräftelse av andra för att trivas, gillar att vara i strålkastarljuset. Idéspruta och visionär som gör allt för att få andra att gilla deras idéer. Bygger allianser och ser till att ha en skara anhängare som backar upp nya infall. Risktagare som bygger beslut på sin intuition.
Styrkor: Kan övertyga och entusiasmera.
Svagheter: Otålig, nyckfull, dålig uthållighet.
Så utvecklas chefen: Jobba med att bli mer tydlig. Tänk först och reagera sedan (eller avstå från att reagera). Försök tänka på hur de anställda påverkas av att ena dagen få ros och nästa en utskällning, utan att något förändrats i sak.

Den analytiska chefen
särdrag: Logisk, uthållig, sinne för detaljer. Gillar problem, åtminstone om det finns en teknisk lösning. Mjuka frågor, som relationsproblem på arbetsplatsen, är ointressanta och svårbegripliga. Ställer höga krav på sig själv och andra. Har endast mätbara mål. Gillar inte “brainstorming” och kan ha svårt för att samarbeta med konstnärliga och uttrycksfulla personer.
Styrkor: Logisk, pålitlig, stressar ej upp sig.
Svagheter: Perfektionist och alltför kritisk. Överdriven analys gör beslutsprocessen lång.
Så utvecklas chefen: Våga släpp kraven på perfektion för att inte dra ut för länge på ett beslut. Försök att inse att ett rörigt skrivbord hos en anställd inte behöver betyda att den anställde inte har koll.

Den pådrivande chefen
Särdrag: Vill nå snabba resultat. Målorienterad person som mår bäst med makt över både personer och situationer. Skippar rundsnack och projekt som saknar konkret syfte. Fokuserar så starkt att de kan missa att ompröva dåliga beslut. Tar inte hårt på regler eller traditioner och ber inte om tillåtelse för att gå utanför ramarna. Avskyr förseningar och har ingen förståelse för medarbetare som inte håller deadlines.
Styrkor: Rättfram, professionell, effektiv.
Svagheter: Envis, otålig och okänslig för stämningslägen och andras synpunkter.
Så utvecklas chefen: Avsätt tid för att lyssna på de anställda i stället för att tala till dem. Öva på att prata om annat än mätbara verksamhetsmål. Försök att ha en mindre tuff attityd för att inte göra folk osäkra.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.