Husqvarna: Klipper ned ogräset

Maskin- och verktygstillverkaren tappade nyligen 20 procent av värdet när bolaget redovisade svagare resultat än väntat. Dessutom löser man upp affärsområdet Consumer Brands och kommer därmed successivt lämna produkter och varumärken i lägre prisklasser. Kvar blir en välskött marknadsledare med försäljning främst mot professionella användare.

Tillväxten i Husqvarna (68,40 kr) var visserligen god under andra kvartalet men rörelseresultatet föll ändå till 1 925 Mkr vilket var rejält svagare än förväntade 2 107 Mkr.

Rörelsemarginalen föll i samtliga affärsområden. Mycket på grund av en ”ogynnsam produktmix” och ”investeringar i initiativ för lönsam tillväxt”. Rätt så intetsägande alltså men oroande förstås.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco