Intervju MilDef Group
Fulla orderböcker pressar Mildef: ”Måste bygga flygplanet medan man flyger”
"Vi har väntat på att proppen ska lossna", säger Mildefs VD Daniel Ljunggren till Affärsvärlden.

Det svenska försvarsbolaget Mildef har mer än fördubblat sin orderingång på ett år. Det totala värdet på orderingången ökade till 878 Mkr i det andra kvartalet.
Trots det blev bolagets tillväxt och resultat lägre än Mildef hade förväntat sig, säger VD Daniel Ljunggren. Den organiska tillväxten landade på -36%, och Ebita på 25 Mkr, vilket är i linje med bolagets vinstvarning förra veckan.
Bolagets omsättning landade på 383 Mkr – också det i linje med vinstvarningen.
Bakom resultatbesvikelsen ligger två större leveranser som bolaget skjutit upp till kommande kvartal. Vilket inte är något ovanligt, menar Mildef-chefen.
“För oss är det ganska odramatiskt, utan dramatiken ligger i den här kvartalsdynamiken på börsen”, säger han.
Leveranserna som skjuts upp sker i samförstånd med kunden.
“Det är komplexa och kundanpassade grejer så det gäller att se till att de funkar innan man skeppar iväg det”, säger Daniel Ljunggren.
Sedan rapporten släpptes på fredagsmorgonen har Mildefs aktie stigit med 12%.
Försvarsmakten har digital skuld
Mildef är ett av de bolag som rider på den europeiska upprustningsvågen med ökade försvarsanslag. Bolagets område med ökad datorkraft och digitalisering är dessutom ett område som är underutvecklat inom försvaret, enligt Daniel Ljunggren.
“Försvarsmakten har en ganska stor skuld att betala när det gäller digitalisering, och har inte följt med i samma utsträckning som vi har i den kommersiella världen”, säger han.
Som leverantör kan det dock vara svårt att hänga med. Vilken inte minst syns i bolagets uppskjutna leveranser.
“Det är svårt att veta hur fort vi ska gasa och lägga på resurser. Vi har väntat på att proppen ska lossna”, säger VD:n.
Kraftig tillväxtfas för bolaget
För att möta den höga orderingången satsar Mildef på att öka kapaciteten genom att bland annat tillföra ny personal och se över sina anläggningar.
“När man är i den här kraftiga tillväxtfasen som vi är, måste man bygga flygplanet medan man flyger”, säger Daniel Ljunggren.
I oktober öppnar bolaget en ny facilitet i Stockholm som VD:n räknar med kommer fördubbla bolagets kapacitet i huvudstaden.
Klivit upp i värdekedjan
Enligt Ljunggren har Mildef klivit upp i värdekedjan. Med det menar han att bolaget tagit ett kliv bort från sin grund som hårdvaruleverantör.
Nu erbjuder bolaget mer av en helhetslösning med mjukvara, projektledning och systemdesign utöver hårdvaran.
“I det finns en viss marginalförbättring för man kan ta på sig större och mer komplexa kontrakt”, säger VD:n.
Under kvartalet har Mildef tecknat flera stora kontrakt med bland annat det svenska försvaret och norska Kongsberg.
“Hårdvarudelen är dock fortfarande lejonparten av intäktsfröerna”, säger Daniel Ljunggren.
Delårsrapporten i siffror
Mildef, Mkr | Q2-2025 | Q2-2024 | Förändring |
Orderingång | 878 | 407 | 115,7% |
Nettoomsättning | 383 | 302 | 26,8% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | -36 | 4 | |
Justerat ebitda | 25,1 | 46,4 | -45,9% |
Justerad ebitda-marginal | 6,6% | 15,4% | |
Rörelseresultat | 5,9 | 34,1 | -82,7% |
Rörelsemarginal | 1,5% | 11,3% | |
Resultat före skatt | 16,8 | 29 | -42,1% |
Nettoresultat | 0,5 | 24,6 | -98,0% |
Resultat per aktie, kronor | 0,20 | 0,58 | -65,5% |
Läs också:
Mildefs orderingång ökar – men resultatet ner 82%
Mildef vinstvarnar – leveranser förskjuts till nästa kvartal
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler intervjuer