Innehåll från annonsör

Esportbolagen som bygger en bro mellan proffs och hobbyspelare

Den globala esportmarknaden växer snabbt med allt fler spelare, större strukturerade ligor och med vinstsummor som uppgår till flera miljoner dollar. Utvecklingen har dock resulterat i en klyfta mellan professionella och hobbyspelare.
Esportbolagen som bygger en bro mellan proffs och hobbyspelare - AG-Equity_binary_6928209.jpg

Till följd av det gap som skapats växer nya aktörer fram som ämnar att bygga en bro mellan esportspelare.

2014 omsatte esportindustrin cirka 200 miljoner dollar och till år 2021 förväntas industrin växa kraftigt för att då omsätta över 1,6 miljarder dollar med en tittarpublik om 550 miljoner. Det gör esport till den klart snabbast växande sporten i hela världen. Allt fler företag ser också värdet i esport och i år estimeras investeringarna i branschen uppgå till drygt 700 miljoner dollar. Branschens tillväxt har dock skapat en klyfta mellan den gemene spelaren och proffsscenen.

Inom esporten idag, för att göra en liknelse vid fotbollsvärlden, spelar man antingen i Champions League eller bakgårdsfotboll. Att slå sig in på den professionella scenen blir därför mycket svårt. Flera plattformar som ger alla spelare chansen att uppleva esportens pulshöjande effekt har växt fram sedan några år tillbaka. Exempelvis Faceit med säte i London, Stockholmsbolagen Challengermode och G:Loot samt uppstickaren Epulze. Både Challengermode och G:Loot har värderats till hundratals miljoner kronor i sina senaste finansieringsrundor. Bolagens plattformar adresserar olika spel, men gemensamt är att de fokuserar på de största spelen inom esport: Dota 2, PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG), Counter-strike: Global Offensive, League of Legends med flera.

Mattias Lövgren, VD på Örebrobaserade Epulze menar att det är oerhört viktigt att få med kopplingen till esportens gräsrötter för att hela ekosystemet ska fungera. ”Kan vi få alla att känna en liten del spänningen som proffsspelarna gör när de tävlar om miljoner med dollar på en scen framför tusentals fans så har vi gjort vårt jobb.”

Industrins framfart har även lockat till sig intresse från andra branscher. Plattformar likt de ovan nämnda företag tillhandahåller uppfattas som utmärkta marknadsföringstillfällen. Ett exempel på detta är ESL som har ett samarbete med Mercedes Benz. Vidare finns ett antal exempel på esportlag med sponsorer från andra branscher; Adidas sponsrar Vitality och Vodafone sponsrar G2 Esports. Totalt under 2018 väntas sponsormarknaden inom esport omsätta omkring 350 miljoner dollar. 

Esport är hetare än någonsin och antalet spelare växer, prispotterna blir större och den kommersiella uppmärksamheten ökar. Digitala plattformar som möjliggör för alla spelare att tävla om pengar i esport ligger helt rätt i tiden och resan för industrin har bara börjat.

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.