Native Annons
Net Trading Group gör nyemission

Net Trading Group AB har etablerat en e-handelsplattform för försäljning av snabbrörliga konsumentprodukter så som konfektyr, godis, läsk, snacks, vitaminer, hälsokost och andra relaterade produkter. Bolaget är ett svenskt aktiebolag och fokuserar på den nordiska marknaden i allmänhet, och den norska marknaden i synnerhet. Målsättningen är att snabbt bli den primära leverantören av snabbrörliga konsumentprodukter på den norska marknaden.
Bolagets vd Morten Hansson har sin bakgrund från IBM där han i 20 år har arbetat som försäljningsdirektör på den europeiska marknaden. Han berättar om Net Trading Groups snabba utveckling sedan starten.
– Själva idén grundades i den nya lagstiftning som infördes 1 januari 2015 då den tidigare moms- och tullfria gränsen höjdes från 200- till 350 NOK på produkter från utlandet. Vi hade länge funderat på idén men ansåg att 200 NOK var ett för lågt belopp för att få tillräcklig volym, men så fort den nya lagen klubbades igenom satte vi direkt igång med uppbyggnaden av plattformen maxGodis.se samt vår lager- och logistikstruktur. Vi etablerade tidigt ett samarbete med en av Sveriges största godisgrossister, ERT Godis AB, där vi tillämpar en dropshipping-modell. Modellen innebär att ERT Godis håller allt lager för egen räkning, och plockar varje order direkt efter köp från vår hemsida. Orders plockas från lagret och transporteras till PostNords lager utanför Oslo där det sedan fördelas ut över hela Norge. Vi är mycket nöjda med vår modell då den innebär väldigt låga overhead-kostnader och inget onödigt uppbyggande av balansräkningen då vi först köper varorna från ERT Godis efter det att vi själva redan fått betalt. Vårt enda fokus är att driva så mycket trafik som möjligt till vår hemsida och att ständigt öka konverteringsgraden. Vi äger hemsidan och kunderna, resten outsourcar vi för att få så hög tillväxt som möjligt.
På bara några år har företagets omsättning ökat kraftigt, vilken är bolagets vision för framtiden?
– 2016 var ett otroligt år för oss och då vi fick vårt genombrott. Vi har sedan starten vetat att vårt erbjudande är en ”no-brainer”, främst för norrmän som genom maxGodis.se kan köpa samma produkter de köper i sina butiker, fast för halva priset. Det svåra har varit att nå ut till massan och skapa kännedom och trygghet i att handla på maxGodis.se. Det började ta fart under våren 2016 där vi såg en kraftig omsättningsökning, detta ledde till stor publicitet även i media där vi flera artiklar publicerade på några av Norges största nätsidor. Vi blev även uppringda av en reporter på VG.no, Norges största nättidning, som ville komma och besöka oss för att göra ett tv-reportage om vår verksamhet. Inslaget sågs av över 70 000 personer varav 35 000 av dessa gick in på vår hemsida. Jag är övertygad om att vi med det momentum vi har nu, vår position som marknadsledare inom vår nisch och fördelen inom e-handel med att vara first-mover gör att vi bör kunna se en omsättning på över 100 miljoner 2019.
Ni genomför nu en nyemission på 15 miljoner SEK, vad ska pengarna användas till?
– Vi har sett att den kraft vi lägger ner i marknadsföringen verkligen ger gensvar och för oss som first-mover på marknaden gäller det att behålla vår plats som, om än liten, marknadsledare. För e-handlare är tillväxten det absolut viktigaste och tillväxt kostar pengar. Vi kommer att lägga den största delen av pengarna på marknadsföring i rent tillväxtsyfte.
Hur ser planen ut för en notering av aktien?
– Vi drog igång teckningstiden för emissionen den 6 mars och den pågår till 20 mars, vi har även ansökt om notering av aktien på NGM Nordic MTF. Noteringen är planerad till första halvan av april 2017.
Vilken är den största risken i verksamhet?
– Den största risken är absolut den politiska risken i att den moms- och tullfria gränsen sänks. Vi bedömer det dock som väldigt osannolikt att det skulle ske då 200 NOK-gränsen har funnits sedan 1970, och ökades 2015 då konsensus var att gränsen var för låg. Diskussionerna inför lagändringen var snarare att gränsen skulle ligga på 500 NOK eller 1000 NOK, men regeringen valde en mer modest linje när de beslutade att lägga gränsen på 350 NOK. En annan viktig sak att nämna är att gränsen på 350 NOK gäller per order, det finns inget som hindrar våra kunder från att samma dag lägga flera olika order.
Hur stor är den potentiella marknaden och hur stor andel av denna är rimligt att tillfalla Net Trading Group?
– Det finns bara ett land i hela världen som äter mer godis än Norge, och det är Sverige, så marknaden för oss är enorm. Konfektyromsättningen för retail, alltså butiker, i Norge uppgår till ca 11,2 miljarder NOK och vi tror att vi absolut kan ta 1 % av den här marknaden redan 2019, vilket ger oss en omsättning på över 100 miljoner. Vi har även planer på att lansera ett digitalt shoppingcenter där vi inte bara säljer konfektyr utan alla möjliga olika typer av FMCG (Fast Moving Consumer Goods), då öppnar det upp sig ytterligare enorma marknader för oss.
Varför är en investering i Net Trading Group en bra investering?
– Net Trading Group befinner sig nu i ett fantastiskt spännande läge där vi har haft en otrolig utveckling under 2016 och som har fortsatt under inledningen av 2017 då vi under januari och februari slog budget med 20 %. Vi tror att vi med vårt försprång på den oexploaterade vertikalen vi verkar på verkligen kan etablera oss som marknadsledare och göra det svårt för utmanare att ta upp kampen med oss. Vårt fulla fokus ligger på att öka tillväxten och att ta marknadsandel efter marknadsandel så att vi blir norrmännens självklara val när de ska gränshandla. Det finns inget norrmän gillar mer än ”et godt kjøp” och det hittar de såklart bäst på maxGodis.se!
Var tror du NTG AB befinner sig om fem år?
– Då är vi en marknadsledande aktör inom FMCG med vårt digitala shoppingcenter för gränshandel online. Vi kommer ha ett brett utbud av olika produktsegment inom konfektyr, djurgodis och djurmat, textil och hälsoprodukter för att bara nämna några. Omsättningsmässigt så tror vi att vårt mål om att omsätta 100 miljoner SEK 2019 bara inom konfektyr är fullt rimligt, lägger vi till ovan nämnda produktsegment i takt med att e-handeln konstant växer så ser vi det som fullt möjligt att vi om 5 år kommer att omsätta flera hundra miljoner kronor.
Information om emissionen
Teckningskurs: 4,8 SEK/aktie
Teckningspost: 1000 aktier
Teckningsperiod: 6 mars- 20 mars 2017
Emissionsbelopp: 15 MSEK
Notering: Net Trading Group har ansökt om notering på NGM Nordic MTF. Notering sker under april 2017.
Läs mer om företaget på deras hemsida.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.