Först ingenting, sen allt på en gång

Vad har Uber, bank-id och containern gemensamt? Alla har med en ny affärsmodell förändrat samhället.

I veckans avsnitt av podden Ketchupeffekten dissekerar Affärsvärldens chefredaktör Erik Wahlin och Cordials grundare Linus Malmberg exakt vad en ketchupeffekt egentligen är: det vill säga när en affärsmodell plötsligt får grepp om marknaden och förändrar inte bara branschen utan ofta också samhället.

Några ketchupeffekter som diskuteras är containern på 1960-talet, nättaxibolaget Uber och oljeindustrin i början av 1900-talet.

Lyssna här nedan eller i iTunes.

 

verktyg

icon-followup

Uppföljning

Här ser du hur alla våra aktieråd har gått.

icon-analysis

Analysarkiv

icon-portfolio

Portföljer

icon-upside

Uppsidan

icon-prefguide

Pref-guiden

uppkopsguiden

Uppköpsguiden

borsen-idag

Börsen idag

aktierek

Aktierekommendationer