Fel tajming för Traton

Tratons trend talar för ett köp – konjunkturen talar emot. Affärsvärlden väljer det senare i fordonskoncernen som återvänt till börsen.

VÄNTA ”Först kommer Scania, MAN går igenom en omställning nu och kommer sedan att gasa, i tredje steget kommer skördetiden från teknikutvecklingen. Jag tycker att man som investerare i Traton ska vara långsiktig.” Så sa Scanias vd Henrik Henriksson till Affärsvärlden i samband med att Tratons tyska huvudägare Volkswagen sålde ut 10 procent för notering på börserna i Stockholm och Frankfurt i juni i år.

Traton, samlingsnamnet på Volkswagens (VW:s) lastbilsverksamhet, är mätt till försäljningen till dryga hälften Scania och till cirka 40 procent MAN. Tillsammans utgör de världens tredje största tillverkare av tunga lastbilar, efter Daimler och Volvo. Resterande del finns i VWCO, VW:s lätta och medeltunga lågprislastbilar som säljs främst i Sydamerika. På rörelseresultat är Scania än mer dominerande, då den svenska lastbilstillverkaren svarade för tre fjärdedelar av vinsten första halvåret i år och MAN endast för återstående fjärdedel.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco