Traton
Fel tajming för Traton
VÄNTA ”Först kommer Scania, MAN går igenom en omställning nu och kommer sedan att gasa, i tredje steget kommer skördetiden från teknikutvecklingen. Jag tycker att man som investerare i Traton ska vara långsiktig.” Så sa Scanias vd Henrik Henriksson till Affärsvärlden i samband med att Tratons tyska huvudägare Volkswagen sålde ut 10 procent för notering på börserna i Stockholm och Frankfurt i juni i år.
Traton, samlingsnamnet på Volkswagens (VW:s) lastbilsverksamhet, är mätt till försäljningen till dryga hälften Scania och till cirka 40 procent MAN. Tillsammans utgör de världens tredje största tillverkare av tunga lastbilar, efter Daimler och Volvo. Resterande del finns i VWCO, VW:s lätta och medeltunga lågprislastbilar som säljs främst i Sydamerika. På rörelseresultat är Scania än mer dominerande, då den svenska lastbilstillverkaren svarade för tre fjärdedelar av vinsten första halvåret i år och MAN endast för återstående fjärdedel.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här