Fullvärderad efter kursdubbling

E-handlaren Lyko håller i den fina tillväxttakten, men till lägre marginaler. Efter det senaste årets kursrusning skruvar Affärsvärlden ner köprådet.

VÄNTA ”Skönhet ligger i betraktarens ögon”, skrev Affärsvärlden när vi analyserade e-handlaren Lyko för drygt ett år sedan. Sett ur Affärsvärldens perspektiv var aktien klart köpvärd: koncernen var mitt uppe i att expandera sitt sortiment av hudvård och smink. Att fortsätta bygga ut den gigantiska portföljen, från redan över 1 000 märken, såg ut att utvidga marknadsräckvidden ytterligare. Samtidigt lades grunden för den lagerflytt som väntas dubblera Lykos kapacitet, med start från första kvartalet 2020.

Dessutom lockades vi av den strukturella marknadstillväxten: Lyko är alltså en återförsäljare av hårvårds- och skönhetsprodukter, en marknad som historiskt har haft en genomsnittlig tillväxttakt på 2 procent årligen, där onlineförsäljningen har exploderat de senaste åren. Majoriteten (70 procent) av Lykos försäljning sker online, men koncernen har även 38 salonger med tillhörande butiker i Sverige och Norge. 90 procent av onlineförsäljningen kommer från Sverige, men bolaget har e-handel även i Norge, Danmark och Finland.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets