Vi upplever för tillfället problem med vår inloggningstjänst, allt material är för tillfället upplåst
Hej, tack för din order! Din betalning är nu genomförd och ditt konto verifieras, var god och invänta e-mail med aktiveringslänk för att kunna använda ditt konto.
Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Fullvärderad efter kursdubbling

2020-02-19 18:00
Foto: Lyko

E-handlaren Lyko håller i den fina tillväxttakten, men till lägre marginaler. Efter det senaste årets kursrusning skruvar Affärsvärlden ner köprådet.

VÄNTA ”Skönhet ligger i betraktarens ögon”, skrev Affärsvärlden när vi analyserade e-handlaren Lyko för drygt ett år sedan. Sett ur Affärsvärldens perspektiv var aktien klart köpvärd: koncernen var mitt uppe i att expandera sitt sortiment av hudvård och smink. Att fortsätta bygga ut den gigantiska portföljen, från redan över 1 000 märken, såg ut att utvidga marknadsräckvidden ytterligare. Samtidigt lades grunden för den lagerflytt som väntas dubblera Lykos kapacitet, med start från första kvartalet 2020.

Dessutom lockades vi av den strukturella marknadstillväxten: Lyko är alltså en återförsäljare av hårvårds- och skönhetsprodukter, en marknad som historiskt har haft en genomsnittlig tillväxttakt på 2 procent årligen, där onlineförsäljningen har exploderat de senaste åren. Majoriteten (70 procent) av Lykos försäljning sker online, men koncernen har även 38 salonger med tillhörande butiker i Sverige och Norge. 90 procent av onlineförsäljningen kommer från Sverige, men bolaget har e-handel även i Norge, Danmark och Finland.

Fjolårets aktieråd föll väl ut. Lyko har fortsatt uppvisa lönsam tillväxt, och går nu med vinst på helårsbasis. Samtidigt har aktien mer än fördubblats under det gångna året.

Bokslutet från förra veckan visade att Lyko fortsätter att hålla tillväxten på en imponerande hög nivå: tillväxten landade på 26 procent för helåret 2019, där online växte bäst med 41 procent. Bruttovinstmarginalen sjönk dock till 46,3 procent för helåret, ned från 48,2 procent året innan. I rapporten står det att lönsamheten delvis påverkades av breda kampanjer, delvis av kampanjersättningar från leverantörer samt av förändring i produktmix. Sannolikt har detta att göra med att bolaget breddat erbjudandet och gått mer mot smink- och hudvårdsförsäljning. Det är en större marknad som erbjuder stora tillväxtmöjligheter, men samtidigt är den mer konkurrensutsatt än hårvårdssegmentet, som har varit Lykos starka ben.

Efter kursrusningen handlas aktien till ett p/e-tal runt 179. Det är väl över såväl internationella som inhemska e-handlare, exempelvis svenska Boozt på 90 eller brittiska Asos på 127, som säljer både kläder och kosmetika.

Det ska dock sägas att e-handelns renodlade skönhetsåterförsäljare bör premieras: de har av naturliga skäl betydligt lägre returgrad än övriga detaljhandlare på nätet. I den senaste rapporten avslöjade Lyko för första gången sin returgrad i online-affären: 0,6 procent i det fjärde kvartalet. Det kan jämföras med de börsnoterade modeåterförsäljarna Boozt och Nelly med en returgrad på drygt 40 procent. Dock har värderingsgapet växt sig väl stort för att motsvara denna returgradspremie.

Visst är det fortfarande så, att skönheten finns i betraktarens ögon. Men sett med Affärsvärldens optimistiska glasögon finns det inget hänförligt med dagens värdering av Lyko. Antar vi att affären fortsätter växa i enlighet med det finansiella målet om minst 15 procent per år – till bibehållen lönsamhet – handlas aktien till ett p/e-tal runt 84 på 2020 års prognoser. Det är långt över jämförelsebolagen på börsen.

Med det sagt är det möjligt att större aktörer attraheras av den ledande marknadspositionen och de fina tillväxtmöjligheterna. Nyligen lade den First North-noterade e-handlaren Footway bud på sport- och modehandlaren Sportamore. Budpremien låg på väl tilltagna 27,5 procent, vilket motsvarar en förvärvsmultipel på ev/s 0,3. Det är dock en bra bit lägre än Lykos motsvarande multipel på 1,7 räknat på dagens aktiekurs. Ägarfamiljen Lyko har strax över 50 procent av aktierna och rösterna, och riskkapitalbolaget Fidelio är näst största ägare med just under 13 procent av bolaget. Trots den höga värderingen är det inte helt osannolikt att större konsumentspelare, exempelvis Axel Johnson som för ett par år sedan blev huvudägare i konkurrenten Skincity, skulle intressera sig för Lyko. Om grundarfamiljen är villig att sälja, det vill säga.

Men Affärsvärlden vågar sig inte på några uppköpsbet denna gång. Med den raketartade kursutvecklingen i ryggen och aktien på rekordnivå så avvaktar vi med köp i Lyko. Säsongseffekter och lagerinvesteringar kan dessutom medföra att det kommande halvåret kan bli något ljummare än tidigare kvartal. Vi observerar från sidlinjen.

Madeleine Lundberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom