Innehåll från annonsör

Investera i bolag med djupa, varaktiga vallgravar

Investeringar i bolag med djupa ”vallgravar” ger en bra avkastning över tid och till rimlig risk. Även om aktierna kan framstå som dyra är dessa bolag ofta en bättre långsiktig investering än ”billigare” aktier.
Investera i bolag med djupa, varaktiga vallgravar - odd_binary_6868092.jpg

Bolag med starka varumärken och framträdande marknadspositioner skapar ekonomiska ”vallgravar” som är svåra för andra bolag att forcera. De skyddar sin konkurrenssituation och kan då växa år efter år med god kapitalavkastning.

– Att köpa aktier i dessa bolag ger därför ofta en bra riskjusterad avkastning på lång sikt, säger Oddbjørn Dybvad, portföljförvaltare på ODIN Fonder.

Ett bolag kan bygga ”vallgravar” och skydda sig mot konkurrenter på främst två sätt: genom starka marknadspositioner eller genom kostnads- och stordriftsfördelar.

Starka marknadspositioner

Bolag med starka varumärken har ofta en mycket god kundkännedom och många gånger har de investerat i varumärket under flera år. Ofta är attraktionskraften till deras varumärke så starkt att priset på produkten inte är avgörande för kundernas val.

Ett annat sätt för bolag att skaffa sig starka marknadspositioner är att ha höga byteskostnader. Kunden är återkommande eftersom att gå över till ett annat märke är associerat med risk. Exempel på detta är IT-system, där det kan medföra viss osäkerhet att byta till ett nytt system. Inte heller här är priset den avgörande faktorn för att kunderna kommer tillbaka.

Starka marknadspositioner uppstår även i de fall där värdet på produkten eller tjänsten blir högre för varje enskild kund ju fler som använder tjänsten eller köper produkten – så kallade nätverkseffekter. Ett exempel är betaltjänster som exempelvis Visa eller Mastercard. Ju fler som har ett visst kort, desto större kraft får bolaget och kortet kan användas på fler ställen.

– Starka nätverkseffekter leder ofta till marknadsdominans och ger en exponentiell tillväxt. Det ger bolagen en stark förhandlingsmakt gentemot kunder och leverantörer, förklarar Oddbjørn Dybvad.

Kostnads- och stordriftsfördelar

I bolag med djupa och långvariga ”vallgravar” baserade på ledarskap är ofta kostnadssidan volymdriven. Ju större volym som belastar de fasta kostnaderna, desto bättre eftersom det ger en lägre styckkostnad.

Ett exempel på den här typen av bolag är Ryanair. Bolaget har kostnader långt under konkurrenterna och kan därför hålla låga priser som i sin tur generera stora volymer och höga vinster.

– Som investerare i den här typen av bolag måste man göra en utvärdering om ledarskapet kommer att bestå under många år framöver. 

Affärsmodeller med stordriftsfördelar gör det svårt för nya företag att etablera sig.

– De här bolagen har ofta en slags monopolsituation, säger Oddbjørn Dybvad.

Risker eller trygga investeringar

Risken med att investera i företag med djupa ”vallgravar” är om bolagen inte lyckas fortsätta att skydda sin konkurrenssituation. Faran är störst i sektorer där det sker snabba förändringar. Ett exempel är Kodak, som var världens största kameraföretag men förlorade sin position för att de missade omställningen till digitala kameror. Kodak gick så småningom i konkurs.

Även Nokia missade den digitala utvecklingen och reducerades till ett obetydligt mobiltelefonföretag när de missade smarttelefonernas intåg.

Den investering som ger bäst avkastning på sikt är alltså solida bolag med djupa ”vallgravar” och där det finns en potential att dessa finns kvar under många år framöver.

– Bolag med djupa ”vallgravar” ger den bästa avkastningen på långsiktiga investeringar. För varje dag som går blir ”vallgraven” allt djupare och skapar värdeökning och trygghet för oss som investerare, avslutar Oddbjørn Dybvad.

Du kan följa ODIN Fonder både på Twitter och LinkedIn:

Twitter: ODIN Fonder Sverige @odinfonder
LinkedIn: ODIN Fonder Sverige

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets