Innehåll från annonsör

Nyckeln till ett framgångsrikt samarbete med robotics

Dags att se på robotar som en strategisk lösning för din organisation? Räkna med en tuff start, men det finns också sätt att undvika fallgropar.
Nyckeln till ett framgångsrikt samarbete med robotics - robotics_binary_6888180.jpg
Robot typing on conceptual keyboard Foto: Getty Images/iStockphoto

Jakob Westgren, Head of Robotics Strategy and Methodology på Nordea delar med sig av sina lärdomar kring hur man går från ett fåtal robotar till hundratals i verksamheten.

Robotisering och automatisering är en av de megatrender som just nu påverkar samhällsutvecklingen och allt fler organisationer upptäcker fördelarna. För Jakob Westgren och hans team på Nordea har det varit en lång startsträcka att få robotics att bli en naturlig del av bankens verksamhet. Nordea började jobba med robotar i en liten skala 2015 men nu har man kommit till en punkt där robotisering efterfrågas internt.

– Det är inte enkelt. När jag pratar med andra företag så är det ofta liknande upplevelser: Mjukvaruleverantörerna säljer in lösningarna som extremt enkla och IT behöver knappt vara involverat, men sedan när man ska implementera det här i företaget tar det tid. Jag tror att många företag har en långsam start, sedan ser man att ”det här fungerar faktiskt”. Då är nästa steg att göra det industrialiserat och ha processer för att kunna göra det i stor skala. Att köra ett fåtal robotar är ganska enkelt men att köra med 300 robotar, då behöver man en helt annan support och infrastruktur omkring robotarna. Vi ser också att vi börjar litet på något område för då ser folk hur det fungerar och får därmed ett ökat intresse och på så vis växer det.

Missa inte Affärsvärldens seminarium Robotics & AI – läs mer här.

Teamet som Jakob leder är inriktat på strategi och koncept. De jobbar med frågor som vilka roller och vilken kompetens som krävs samt hur arbetet med robotics ska fördelas inom organisationen. Jakob menar att den ultimata processen att robotisera är helt regelstyrd och utförs i stor volym. Trots att det ibland kan finnas en skepticism internt innebär robotisering också fördelar för medarbetarna.

– Det är ingen människa som vill göra 100 procent repetitiva uppgifter. De flesta medarbetare tycker det är kul med andra typer av arbetsuppgifter som behöver lite mer tänkande. Vi ersätter arbetsuppgifter och inte människor, vilket innebär att människorna får tid att göra annat. För oss är det här inte en taktisk lösning utan det är en strategisk lösning som vi använder i vår verksamhet tillsammans med IT. För att bli snabbfotade, göra nya saker men också ersätta manuellt arbete där vi inte har bra business case att göra IT-utveckling.

Arbetet med robotisering har inneburit en del fallgropar. Jakob understryker att det inte handlar om att ersätta IT-system. Man utvärderar varje fall och ser robotisering som ett av alternativen, precis som ett automatiserat IT-system eller outsorcing. När det gäller att få organisationen att samarbeta kring robotisering har Jakob några lärdomar att dela med sig av:

– Se till att få hela organisationen med på vad robotics är för någonting, sprid kunskap om vad robotics är och vad det inte är för att skapa en acceptans. Man behöver också få senior buy-in då det krävs ett långsiktigt engagemang. Det krävs vissa tuffa beslut och du behöver göra vissa förändringar i policys osv. Hitta en bra modell för hur business och IT samarbetar med robotics  för robotics är inte business, det är inte IT – det är någonting däremellan.

Missa inte Affärsvärldens seminarium Robotics & AI – läs mer här.

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets