Innehåll från annonsör

Möt revolutionen inom e-legitimering

Ett säkert sätt att legitimera användare på nätet är nödvändigt för framtidens IT-tjänster. Trots det har området släpat efter. Nu vill svenska Verisec revolutionera branschen.
Möt revolutionen inom e-legitimering - bild_binary_6845948.jpg

Inom den pågående fintech-revolutionen är säker legitimering en av grundpelarna. Samtidigt ökar antalet fall av nätbedrägerier lavinartat. Branschen skriker efter nya e-legitimationslösningar för att möta framtidens behov:

-I Sverige har det tidigare saknats en fungerande marknad för digitala identiteter. Vi har Bank-ID, men deras fokus ligger på bankverksamhet. Samhällets behov är större än bara banktjänster, säger Verisecs vd Johan Henrikson.

First North-bolaget Verisec har därför tagit fram lösningen Freja eID, där användaren kan legitimera sig på nätet med hjälp av sin mobila enhet. Lösningen har nu lanserats kommersiellt mot företag, myndigheter och organisationer. Under hösten 2017 kommer tjänsten att lanseras mot privatpersoner. 

Freja eID är tänkt att kunna ersätta i stort sett alla lösenord på nätet och beskrivs som en revolution inom e-legitimering:

-Vår insikt var att det saknades valfrihet rörande e-legitimationslösningar, samt någon som driver fram utvecklingen. Vår lösning gör det möjligt för fler att utnyttja säkra digitala identiteter för att skapa framtidens digitala affärsmodeller, säger Johan Henrikson.

I grund och botten handlar det om att skapa tillit, precis som i vilken affärsrelation som helst.
 
Även inom offentlig sektor är behovet av e-legitimering stort. Nyligen har Verisec inlett ett samarbete med Tieto, något som innebär att Tieto underlättar integrationen mellan den nya e-legitimationslösningen och de olika system och tjänster som används av myndigheter, kommuner och landsting runtom i landet. Syftet är att skapa en säker mobil- och användarvänlig e-legitimation som underlättar vardagen för både offentliganställda och medborgare.

Möte mellan fysisk och digital verklighet är nyckeln

När användaren själv knappar in personuppgifter på nätet finns alltid en risk då den inknappade information är svår att kontrollera. Därför behövs en fysisk verifiering av användaren för att göra en e-legitimation säker. Verisec har löst detta genom ett samarbete med ATG om att använda deras butiker för den ursprungliga legitimationskontrollen av användarna i tjänsten.

Verisec gör därigenom arbetet med att identifiera användaren, som sedan hamnar i ett ekosystem där företag som använder Freja eID inte själva behöver verifiera varje enskild användares identitet.

-I grund och botten handlar det om att skapa tillit, precis som i vilken affärsrelation som helst. Utmaningen är att när den digitala revolutionen nu tagit fart måste också tillits-begreppet överföras till digitala system, säger Johan Henrikson.

Verisec tar sikte på att lansera Freja eID brett, inte bara i Sverige utan i hela Norden. På sikt är målet att också gå ut globalt. Samtidigt vill bolaget slå ett slag för att göra IT-världen mer medveten. Med anledning av detta håller Verisec den 23:e maj eventet ”Trust in the digital revolution”, där fokus ligger på framtidens IT-säkerhet.

Läser mer om Freja eID här.

Mer information om eventet ”Trust in the digital revolution”.

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.