Carlsquare sänker motiverat värde för Adverty
Annonsplattformbolaget Adverty får det motiverade värdet sänkt av Carlsquare till 5,0 kronor (5,7). Det framgår av en uppdragsanalys.
Det motiverade värdet sänks dels på grund av nedjusterade prognoser efter Q1-rapporten, som var under Carlsquares förväntningar.
”Utfallet var under vår prognos men bolaget menar att verksamheten utvecklas i linje med målet – att under 2023 omsätta 50 miljoner kronor. Det är en bra bit dit och mot bakgrund av utfallet för kvartal ett 2023 sänker vi motiverat värde”, skriver Carlsquare.
Analyshuset lyfter också fallande värderingsmultiplar för adtech-bolag som ett ytterligare skäl till det sänkta motiverade värdet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.